The Contribution Degree of Transformational Leadership to Employee Job Satisfaction in the Directorates of Education in the

Authors

  • Rabia Almur Ali Aldhuhli University of Nizwa
  • Mahmood Zahran Mohammed Al-Waaili University of Nizwa
  • Teeba Saif Ahmed Al Rawahi University of Nizwa

DOI:

https://doi.org/10.52839/0111-000-086-006

Keywords:

Transformational leadership, Job satisfaction, Sultanate of Oman

Abstract

This study aims to identify the degree to which transformational leadership contributes to employee job satisfaction within the Directorates of Education in the Sultanate of Oman. The researcher adopted the descriptive approach; the study used a questionnaire of 38 items as a primary tool. It was administered to a sample of 280 employees from the General Directorates of Education in Muscat, Al Dakhiliya, and Al Batinah South governorates. The findings revealed that both the level of transformational leadership practice and employee job satisfaction within these directorates were rated at a moderate level. The study concluded that there is a statistically significant positive correlation between all aspects of transformational leadership practice and the dimensions of job satisfaction. Furthermore, linear regression analysis demonstrated that the extent of transformational leadership practice, particularly in the areas of behaviors and spiritual values, could predict 87.9% of the variance in employee job satisfaction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجع العربية

1.أبو عرار، إبراهيم مرزوق. (2023). القيادة المتسامية وأثرها على تحقيق الرضا الوظيفي للمعلمين من وجهة نظرهم في منطقة النقب التعليمية (رسالة دكتوراه غير منشورة). الجامعة العربية الأمريكية.

2.الآغا، صهيب؛ عساف، محمود. (2015). الإدارة والتخطيط التربوي نماذج وتطبيقات عملية: دار الجنادرية للنشر والتوزيع.

3.البشري، قدرية. (2015). أخلاقيات مهنة التعليم: دار الخليج للنشر والتوزيع.

4.جدة، علي. (2020). القيادة المتسامية لدى قادة المدارس الثانوية في المملكة العربية السعودية وعلاقتها بتنمية الثقافة التنظيمية "تصوُّر مقترح" (رسالة دكتوراه غير منشورة)، جامعة الملك خالد.

5.الرواحية، بدرية محمد يوسف. (2016). التوافق المهني وعلاقته بالفاعلية الذاتية المدركة لدى عينة من الموظفين في المديرية العامة للتربية والتعليم لمحافظة الداخلية (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة نزوى.

6.الزغبي، مروان. (2009). جودة علاقات العمل الاجتماعية وعلاقاتها بمستوى الالتزام الوظيفي والرَّفاه النفسي الموظفين دراسات العلوم النفسية والاجتماعية، 36(2). 465- 479.

7.السيلاوي، علي فالح جبر. (2023). السعادة في مكان العمل وأثرها في تحسين الأداء الوظيفي: دراسة تطبيقية لآراء عينة من الموظفين في قسم التعليم المهني في النجف الأشرف، مجلة الكلية الإسلامية الجامعة، 72(2)، 806-832.

8.شوشان، نصيره، وميدون، عباس. (2022). السعادة التنظيمية ودورها في تعزيز الانتماء التنظيمي. مجلة طبنة للدراسات العلمية الأكاديمية، 5(2)، 14-36.

9.عادل، آبه؛ بدران. حمدي. (2023). أثر توافق الفرد مع بيئة المنظمة على الأداء الإبداعي، المجلة العلمية للدراسات والبحوث المالية والتجارية، 4(2). 115-149.

10.العامري، منى سالم. (2017). علاقة جوانب العمل بمستوى الرضا الوظيفي ومعدلات السعادة الوظيفية لدى العاملين في المدارس الحكومية والخاصة: دراسة على مجلس أبو ظبي للتعليم في مدينة العين (رسالة ماجستير). جامعة الإمارات العربية المتحدة.

11.العريفي، دلال بنت عبد الرحمن. (2020). السعادة المؤسسية في الإدارة العامة للتعليم بمدينة الرياض من وجهة نظر المشرفين والمشرفات، مجلة العلوم التربوية، 27(1)، 331-400.

12.علي، محمد عبد الحميد. (2023). القيادة المتسامية: مدخل لتجويد المناخ التنظيمي بالمدارس الثانوية العامة بمصر: دراسة تحليلية، مجلة كلية التربية بجامعة بني سويف، 7(3)، 3-33.

13.العور، منصور. (2019). ماذا تعرف عن السعادة المؤسسية غاية أم وسيلة؟، العربي للنشر والتوزيع.

14.فاطمة، مانع؛ زورة، بو هراوة. (2021). السعادة الوظيفية وأثرها على الأداء الوظيفي، مجلة الاستراتيجية والتنمية، 11(2)، 389-408.

15.كريمة، سلامي. (2019). دور نظام الأجور في تعزيز ولاء العامل للمؤسسة (رسالة ماجستير غير منشورة)، جامعة ماي.

16.لحرش، آسيا؛ دحو، حفصة. (2023). دور السعادة الوظيفية في تحسين أداء الموارد البشرية: دراسة حالة بجامعة غرداية (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة غرداية.

17.اللصاصمة، وداد. (2023). درجة ممارسة مديري المدارس في لواء القصر بمحافظة الكرك للقيادة المتسامية، من وجهة نظرهم أنفسهم، مجلة العلوم التربوية والنفسية، 7(8)، 22-43.

18.المعايطة، رولا؛ الحموري، صالح. (1989). السعادة المؤسسية سعادة الموظفين والبيئة الإيجابية في مكان العمل: مؤسسة قندل للطباعة والنشر والتوزيع.

المراجع الاجنبية

1.‏ Isebor, J. E. (2018). Transcendental Leadership for the 21 st Century: A Narrative Inquiry on Effective Leadership and Workplace Spirituality. University of Phoenix.

2.‏ Iwanicz-Drozdowska, M., Kerlin, J., Kozłowska, A., Malinowska-Misia˛g, E., Nowak, A., Smaga, P., Wisniewski, P. and Witkowski, B. (2016), European Bank Restructuring during the Global Financial Crisis, 2nd ed., Palgrave Macmillan UK, New Delhi, London, doi: 10.1057/9781137560247

3.‏ Mukerji, D. (2017). Transcendent Leadership for Sustainable Construction Project Management in China and India. The Palgrave Handbook of Leadership in Transforming Asia, 417-444.

4.‏ Obeidat, B. F., AlKhaza’leh, M. S., Hadi, S. A., Elyat, M. N. I., & Mustafa, M. B. (2024). Examining Transcendent Leadership Practices: Perspectives of Public-School Principals in Amman as Perceived by Teachers. (Master dissertation), AL-Bait University.

5.‏ Wheeler, T. A. (2022). The effects of authentic leadership on individual occupational well-being (Doctoral dissertation), Walden University.

6.Al Maktoum, M. B. R. (2017). Reflections on happiness & positivity. Dubai, UAE: Explorer Publishing

7.Barr, T. L., & Nathenson, S. L. (2022). A holistic transcendental leadership model for enhancing innovation, creativity and well-being in health care. Journal of Holistic Nursing, 40(2), 157-168.

8.Cardona, P. (2000). Transcendental leadership. Leadership & Organization Development Journal, 21(4), 201-207.‏

9.Gardiner, J. (2011). Featured Article: Transcendent leadership: Pathway to global sustainability, Integral leadership review, Paper presented at the first Working Collaboratively for Sustainability International Conference, Seattle University, Seattle, Washington, April 12, 2009

10.Gonzalez, C., & Pelayo, E. J. U. (2022). The Mediating Effect of Leader Accountability on the Relationship between Transcendental Leadership of School Heads and Teacher Self-Efficacy. International Journal of Educational Administration, Management, and Leadership, 83-104

11.Gopinath, R. (2020). An investigation of the relationship between self-actualization and job satisfaction of academic leaders. International Journal of Management (IJM), 11(8), 753-763.‏

12.Harris, P. R. (2010). Embracing spirituality in the workplace: A case study of employees' perceptions of increased job performance. Capella University.

13.Hsieh, C. C. (2023). Constructing the Scale of Transcendent Leadership for Junior High School Principals. The Asian Conference on Education 2023 Official Conference Proceedings.

14.Javanmard, H. (2012). The impact of spirituality on work performance. Indian Journal of Science and Technology, 1961-1966.‏

15.Kernaghan, K. (2003). Integrating values into public service: The values statement as centerpiece. Public administration review, 63(6), 711-719.‏

16.Kılıç, G. N., Karabay, A., & Kocabaş, İ. (2023). Examining the Relationship Between School Administrators' Leadership Styles and Teachers' Organizational Happiness. International Journal of Organizational Leadership, 12(1), 91-112.‏

17.López-Palomino, R., Mendoza-Gómez, J., & Segovia-Romo, A. (2022).Transcendental Leadership: The Path for True Leaders.‏ http://freetrade.tamiu.edu/pdf/wps/wps2022-002.pdf

18.Öztürk, N., & Sumbas, E. (2023). Job Satisfaction and Workplace Happiness as Predictors of Workplace Friendship across Psychological Counselors. Journal of Theoretical Educational Science, 16(2), 372-393.‏

19.Petchsawang, P., & Duchon, D. (2009). Measuring workplace spirituality in an Asian context. Human Resource Development International, 12(4), 459-468.

20.Rehman, W., Jalil, F., Hassan, M., Naseer, Z. and Ikram, H. (2021), “Workplace spirituality and organizational citizenship behavior: a mediating and moderating role of organizational commitment, and workplace ostracism”, International Journal of Innovation, Creativity, and Change, 15(3). 1121-1144.

21.Robina-Ramırez, R., Medina-Merodio, J.A., Estriegana, R. and Jimenez-Naranjo, H.V. (2022), “Money cannot buy happiness: improving governance in the banking sector through spirituality”, Corporate Governance, 22(3). 546-561, doi: 10.1108/CG-05-2021-0189.

22.Sanders, J. E., Hopkins, W. E., & Geroy, G. D. (2003). From transactional to transcendental: Toward an integrated theory of leadership. Journal of Leadership & Organizational Studies, 9(4), 21-31.

23.Uzun, G., Kurtulus, H. Y., Aydin, C. B., & Zeren, S. G. (2020). Predictors of happiness among teachers and school counselors: Job satisfaction and loneliness in the workplace. The Journal of Academic Social Science Studies Year, 13(82), 113-130.‏

24.Van De Voorde, K., Paauwe, J. and Van Veldhoven, M. (2012), “Employee well-being and the HRM organizational performance relationship: a review of quantitative studies”, International Journal of Management Reviews, 14(4). 391-407, doi: 10.1111/j.1468-2370.2011.00322.

25.Walsh, L. C., Boehm, J. K., & Lyubomirsky, S. (2018). Does happiness promote career success? Revisiting the evidence. Journal of Career Assessment, 26(2), 199-219.‏

26.Wang, Z., Zaman, S., Rasool, S.F., Zaman, Q.uz and Amin, A. (2020), “Exploring the relationships between a toxic workplace environment, workplace stress, and project success with the moderating effect of organizational support: empirical evidence from Pakistan”, Risk Management and Healthcare Policy, (13). 1055-1067, doi: 10.2147/RMHP.S256155.

27.Yahya, S., & Khaled, A. (2024). Transcendental leadership of middle school principals from their teachers'. Journal of Education for Humanities, 4(13), 483-504.

28.Young, G., & Knights, J. (2022). Understanding transpersonal leadership. In Transpersonal Leadership in Action (pp. 4-18). Routledge.

Downloads

Published

2025-07-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

The Contribution Degree of Transformational Leadership to Employee Job Satisfaction in the Directorates of Education in the . (2025). Journal Of Educational and Psychological Researches, 22(86), 189-216. https://doi.org/10.52839/0111-000-086-006

Similar Articles

1-10 of 1265

You may also start an advanced similarity search for this article.