The Effectiveness of Multimedia Teaching According to the Multiple Intelligences Strategy in Acquiring Social Concepts among Middle School Female Students

Authors

  • Yusra Mahdi Hasoon Continuous Teaching Center/AL- Nahrain University

DOI:

https://doi.org/10.52839/0111-000-086-013

Keywords:

Teaching effectiveness multimedia, Multiple intelligences, Social concepts

Abstract

Deep understanding leads to deep learning, which uses the technology of artificial neural networks interconnected in layers of algorithms to simulate human brain capabilities and recognize complex patterns in large, multivariate datasets. The deep neural network learns from its mistakes by comparing the expected outcome with the known actual results and making adjustments to reduce prediction error. The researcher believes multimedia education has expanded the learning space and proven its effectiveness; modern applications provide opportunities to improve the education system and keep pace with development. Artificial intelligence has important and multiple roles in educational institutions, enabling them to perform efficiently.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجع العربية

1.أحمد، دعاء سعيد (2014). بعض المهارات الاجتماعيَّة للأطفال وعلاقتها بقبول أقرانهم وبعض المتغيرات الديموجرافية. مجلة الطفولة العربية، ع/60/ جامعة نزوى.

2.أحمد. عصام محمد. (2022). برنامج تدريبي قائم على الذكاء الاصطناعي لتنمية مهارات التعلم الذاتي والاتجاه نحو التعلم التشاركي لدى معلمي مادة الكيمياء، جامعة أسيوط.

3.اسماعيل، الغريب زاهر (2001). تكنولوجيا المعلومات وتحديث التعليم، عالم الكتب، القاهرة.

4.إسماعيل، سامح؛ مبارز، منال (2010). تفريد التعليم والتعلم الذاتي، دار الفكر، عمان.

5.البديري، حيدر ناصر مظلوم. (2022). تصميم بيئة تعلم تكيفي بتقنية الذكاء الاصطناعي (AI) وأثرها في التفكير المستقبلي ومهارات التعلم الذاتي لدى طلبة كلية التربية، أطروحة دكتوراه، غير منشورة، كلية التربية الأساسية، قسم التربية الخاصة، جامعة بابل. العراق.

6.الحارثي، فاطمة بنت عبدلله (2013). فاعلية استخدام الوسائط المتعدِّدة في تعليم المسؤولية الاجتماعيَّة لدى أطفال ما قبل المدرسة الابتدائية في مدينة الطائف، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة أم القرى.

7.خميس، محمد عطية. (2015). مصادر التعلم الالكتروني. الأفراد والوسائط، ط2، دار السحاب، القاهرة.

8.الخراز، هنادي بدر (2013). أثر استخدام الألعاب التعليمية الإلكترونية في تنمية مفاهيم الدراسات الاجتماعيَّة لدى طفل الروضة في دولة الكويت، مجلة القراءة والمعرفة، مصر.

9.خميس، محمد عطية (2009). تكنولوجيا التعليم والتعلم، دار السحاب للنشر والتوزيع ، مصر.

10.الدايل، سعد؛ سلامة، عبد الحافظ (2004). مدخل إلى تكنولوجيا التعليم، دار الخريجين، الرياض.

11.الدخيل الله، دخيل بن عبدلله (2014 أ). المهارات الاجتماعيَّة: تدريب وتمارين ومناهج تقييم، مكتبة العبيكان، الرياض.

12.الدخيل الله، دخيل بن عبدلله (2014 ب). المهارات الاجتماعيَّة: المفهوم والوحدات والمحددات، مكتبة العبيكان ، الرياض.

13.زيتون، كمال عبد الحميد. (2003). التدريس نماذجه ومهاراته. مصر، القاهرة.

14.سوالمة، ايناس محمد. (2022). فاعلية قاعدة تطبيق مبني على الذكاء الاصطناعي في تنمية مهارات التفكير المنطقي والدافعية نحو تعلم مادة الحاسوب لدى طلبة الصف الثامن الأساسي، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الشرق الأوسط.

15.شحاتة، حسن؛ النجار، زينب. (2003). معجم المصطلحات التربوية والنفسية، الدار المصرية اللبنانية ، القاهرة.

16.الشرقاوي، محمود عبد الرحمن (2016). التدريب على المهارات الاجتماعيَّة ورفع الكفاءة الاجتماعيَّة لدى الأطفال المعاقين عقلياً القابلين للتعلم ، دار العلم والإيمان للنشر والتوزيع.

17.طعيمة، رشدي (2006). الجودة والتميز بين الإدارة والمنهج دراسة في الأدبيات، دار المسيرة، عمان.

18.طيار، لينا (2011). فاعلية برنامج حاسوبي متعدد الوسائط في اكتساب المفاهيم الاجتماعيَّة لدى تلامذة الصف الأول الأساسي في مادة الدراسات الاجتماعيَّة، رسالة ماجستير غير منشورة، كلية التربية، جامعة دمشق.

19.عبد الرؤوف، طارق. (2014). التعليم الالكتروني والتعليم الافتراضي. اتجاهات عالمية معاصرة، دار الكتب المصرية، القاهرة – مصر.

20.عطوى، جودت عزت. (2014). الإدارة المدرسية الحديثة، ط8، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان- الأردن.

21.العشيري، هشام أحمد (2011). تكنولوجيا الوسائط المتعدِّدة التعليمية في القرن الحادي والعشرين، دار الكتاب الجامعي، الإمارات العربية.

22.عفانة، عزو إسماعيل. الخزندار، نائلة ، (2008). طرق تدريس الحاسوب. ط2، دار المسيرة ، عمان.

23.عيادات، أحمد يوسف (2004). الحاسوب التعليمي وتطبيقاته التربوية، دار المسيرة، عمان

24.الفار، ابراهيم عبد الوكيل (2000). الوسائط المتعدِّدة التفاعلية "إعداد وإنتاج البرمجيات"، ط2، دار الفكر للطباعة والنشر، عمان.

25.الفقي، عبدلله ابراهيم (2011). انتاج برامج الوسائط المتعدِّدة، دار الثقافة للنشر والتوزيع، عمان.

26.اللقاني، أحمد حسين، والجمل، علي أحمد. (2003). معجم المصطلحات التربوية المعرفة في المناهج وطرق التدريس ، عالم الكتب ، القاهرة.

27.مرزوق، سماح عبد الفتاح (2013). برامج الأطفال المحوسبة، ط2، دار المسيرة ، عمان.

28.النوايسة، أديب (2007). الاستخدامات التربوية لتكنولوجيا التعليم، دار كنوز المعرفة ، الأردن.

المراجع الأجنبية

1.Alardawi, M. M. (2015). New media between rooting and endoscopy. Dar Alam Al-Kutub Al-Haditha. Irbid, Jordan

2.Deliyannis, I . (2012). Interactive Multimedia, Publishing Process Manager Daria Nahtigal, Onian University, Department Of Audio And Visual Arts, Corfu,Greece

3.Karsenti, Thierry. (2019). Artificial intelligence in education, the urgent need to prepare teachers for tomorrow’s schools. Formation et profession. 27(1), p.p. 105-111.

4.Khillar, S. (2018) "Difference Between Multimedia and Hypermedia

5.Murphy, Robert F. (2019). Artificial Intelligent Applications to support K – 12 Teachers and Teaching a Review of Promising Applications, Challenges and Risks.

6.Mishara, S. & Shrma, R. (2004). For Whom Is Picture Worth a Thousand Word? Extensions Of a Dual-Codiny Theory Of Multi Media Learning”, Educational Psychology, V (86), No (3).

7.Moos. C. D & Marroquin, E. (2010). Multimedia, Hypermedia, And Hypertext: Motivation Considered And Reconsidered, Gustavus Adolphus College, USA, Computers In Human Behavior, (26).

8.Provenzano, E. F., Jr. (2005). Critical Literacy: What Every American Ought to Know. Boulder, CO: Paradigm Publishers.

Downloads

Published

2025-07-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

The Effectiveness of Multimedia Teaching According to the Multiple Intelligences Strategy in Acquiring Social Concepts among Middle School Female Students. (2025). Journal Of Educational and Psychological Researches, 22(86), 432-458. https://doi.org/10.52839/0111-000-086-013

Similar Articles

11-20 of 532

You may also start an advanced similarity search for this article.