Construction of a Training Program According to the Deep Thinking Strategies for Biology Teachers and Its Effect on their Mind Wandering

Authors

  • Mohamed Najm al-Din Abdullah Khalil University of Baghdad/ College of Education for Pure Sciences/ Ibn al-Haytham
  • Nadia Hussein Younis Al-Afoun University of Baghdad/ College of Education for Pure Sciences/ Ibn al-Haytham

DOI:

https://doi.org/10.52839/0111-000-086-017

Keywords:

Training program, Deep thinking, Mind wandering

Abstract

The research aims to develop a training program for biology teachers according to deep thinking strategies and to identify the effect of the training program on their mental wandering. It was developed based on the systems approach in basic stages represented by inputs, processes, outputs, and feedback. It was applied to a sample of 32 biology teachers for the fourth scientific grade, affiliated with middle and secondary schools in the center of Mosul city/left side, within the General Directorate of Education of Nineveh Governorate/Iraq. The sample was distributed into two groups, an experimental group of (16) male and female teachers who underwent the training program, and a control group who did not undergo the training program of (16) male and female teachers. After conducting equivalence between the two groups and controlling for some non-experimental variables that could affect the integrity of the experimental design, the training program was applied to the experimental group for ten actual days. The research tool represented by the mental wandering scale was built according to the definition of Smallwood (2003), the developer of the concept of mental wandering within two dimensions: mental wandering within the task (positive) and mental wandering outside the task (negative). The number of items on the final scale reached 65 items. As for identifying the effect of the training program on the mental wandering of teachers, a null hypothesis was formulated for that. The results showed a decrease in negative mental wandering and an increase in positive mental wandering in the experimental group compared to the control group.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجع العربية

1.البدراني، فاطمة محمد، (2019)، الابستمولوجيا نظريات في تنمية الفهم والمعتقدات المعرفية. دار غيداء للنشر والتوزيع، عمان.

2.برستوود، اليوود، (2021)، أدوار مؤثرة في العملية التربوية، ترجمة: السيد العزاوي، وكالة الصحافة العربية، الجيزة.

3.التويجري، صالح بن حمد، (2019)، ويسألونك عن الإدارة، العبيكان للنشر والتوزيع، الرياض.

4.جامع، حسن، (۲۰۱۰)، تصميم التعليم، ط ۱، دار الفكر للنشر والتوزيع، عمان .

5.الجراح، ولاء محمد ماجد، وأبو عاشور، خليفة مصطفى، (2021)، دور فاعلية البرامج التدريبية للمعلمين الجدد وعلاقتها في تحسين أدائهم من وجهة نظر المشرفين والمديرين والمعلمين في مدارس محافظة إربد، المجلة الدولية للدراسات النفسية التربوية (EPS)، م(9)، ع(2)، ص(424-445).

6.الجلبي، سوسن شاكر، (2024)، أساسيات بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية، دار رسلان للنشر، دمشق.

7.الحسناوي، حاكم موسى عبد، (2019)، فاعلية طرائق التدريس الحديثة في تنمية الاتجاهات العلمية، دار ابن النفيس للنشر والتوزيع، عمان.

8.خضيرات، محمد عبدالله، (2019)، استراتيجيات التفكير العميق، دار الكتاب الثقافي للنشر والتوزيع، عمان.

9.خليل، سعد الدين، (2024)، إدارة منظمات ومراكز التدريب، مجموعة النيل العربية للنشر والتوزيع، القاهرة.

10.الخليل، نبيل سعد، (2013)، التربية الدولية اصولها وتطبيقاتها، دار الفجر للنشر والتوزيع، القاهرة.

11.خليل، سعدالدين، (2024)، إدارة منظمات ومراكز التدريب، مجموعة النيل العربية، القاهرة.

12.دخيل الله، رفعه مبارك، (2020)، معلم القرن الحادي والعشرين الرؤى التربوية والمهنية التدريبية، دار الان للنشر والتوزيع، عمان

13.دعج، وضاح طالب، (2020)، إستراتيجيات التدريس الحديثة وتطبيقاتها في التربية الفنية، دار غيداء للنشر، عمان.

14.الزهيري، حيدر عبدالكريم، (2017)، مناهج البحث التربوي، مركز ديبونو لتعليم التفكير، عمان.

15.الصيفي، عاطف، (2009)، المعلم واستراتيجيات التعليم الحديث، دار اسامة للنشر والتوزيع، عمان.

16.عبدالله، سعدالدين خليل، (2024)، إدارة منظمات ومراكز التدريب، مجموعة النيل العربية للنشر، القاهرة.

17.عطا، وفاء حامد محمد، وغانم، عصام جمال سليم ، والحطاب، ممدوح محمد، (2020)، البرامج التدريبية وتأثيرها على تطوير وتحسين السلوکيات المهنية للمعلم-دراسة حالة: معلمو (مرحلة التعليم الابتدائي) بحث تقويمي باستخدام نموذج ‘Kirkpatrick.’ ، مجلة الدراسات والأبحاث البيئية، م(10)، ع(3)، ص(639–648).

18.العفون، نادية حسين، وحمودي، الاء فايق حبيب، (2018)، برنامج تدريبي للتربية من اجل التنمية المستدامة، دار صفاء للطباعة والنشر والتوزيع، عمان.

19.الفيل، حلمي محمد حلمي، (2019)، متغيرات تربوية حديثة على البيئة العربية، مطبعة دار الطباعة الحرة، مكتبة الانجلو المصرية.

20.القصبي، وسام حمدي (2022) أثر تقنية تدريب الانتباه على التجول العقلي والاندماج الأكاديمي لطلبة الجامعة في بيئة التعلم الإلكتروني، المجلة المصرية للدراسات النفسية، م(32)، ع(116)، ص(345-408).

21.كامل، احمد عبد البديع، (2022)، حجم التأثير والفاعلية في البحوث التجريبية، المجلة الدولية لبحوث الاعلام والاتصالات، م(2)، ع(3)، ص(3-27).

22.مجيد، سوسن شاكر، (2013)، أسس بناء الاختبارات والمقاييس النفسية والتربوية، مركز ديبونيو لتعليم التفكير، عمان.

23.محمد، غادة محمد حسنى النوبي، (2023)، فعالية برنامج تدريبي قائم على مدخل النظم في تنمية مهارات التدريس التقني والاتجاه نحو التطوير المهني لدى معلمات الاقتصاد المنزلي أثناء الخدمة، مجلة کلية التربية (أسيوط)، م(39)، ع(2)، ص(111–167).

24.النقيب، زينب حسن مهنى، وسهلة حسين قلندرن(2023)، بناء برنامج تدريبي على وفق نظرية العقول الخمسة لمدرسي علم الأحياء وأثره في الذكاء الناجح لطلبتهم، مجلة العلوم النفسية، م(34)، ع(2)، ص(543–574).

25.الهنداوي، ياسر فتحي، (2012)، إدارة المدرسة وإدارة الفصل أصول نظرية وقضايا معاصرة، المجموعة العربية للنشر والتدريب، عمان.

المراجع الاجنبية

1.Abbood, Suhad Abdul Ameer.(2023a). A Training Program According to Interactive Teaching Strategies and its Impact on Achievement and Creative Problem Solving for Fourth-Grade Preparatory Students in Chemistry. International Journal of Emerging Technologies in Learning (Online),V. 18, N.4, P.50-65.

2.Abbood, Suhad Abdul Ameer.(2023b). Instructional Design According to the Repulsive Learning Model and its Impact on the Achievement of Chemistry and Lateral Thinking for Third-Grade Intermediate Students. International Journal of Emerging Technologies in Learning (Online), V.18, N.3,P. 22-37.

3.Ahmed, Susan Duraid & Majed Saleem Aziz. (2018). The Effect of Cognitive Modeling Strategy in chemistry achievement for students. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, N.(17), P. 498-520.

4.Byers, Welm .(2015). Deep thinking : what mathematics can teach us about the mind, World Scientific Publishing, London.

5.Fynes-Clinton, Elizabeth Jean .(2018). Deep reflective thinking through collaborative philosophical inquiry.) Published doctoral dissertation). University of Queensland in Australia, College of Education.

6.Kraemer, HC and Thiemann, S (1987) How many subjects? Statistical power analysis in research. Sage:London. In CBSU library.

7.Miller.A.L (2021) EXPLORING THE EFFECTS OF INTERLEAVING ON MIND WANDERING, North Dakota State University of Agriculture and Applied Science, Department: Psychology (Published master's thesis).

8.Nurgitz, Rebecca (2019) "Mind Wandering and Academic Success: Insight into Student Learning and Engagement" University of Windsor, Psychology (Published Master's thesis).

9. Oschinsky, F. M., Klesel, M., & Niehaves, B. (2023). Mind Wandering in Information Technology Use: Scale Development and Cross Validation. ACM SIGMIS Database: the DATABASE for Advances in Information Systems, 54(2), 53-‏

10. Schooler, J. W., Smallwood, J., Christoff, K., Handy, T. C., Reichle, E. D., & Sayette, M. A. (2011). Meta-awareness, perceptual decoupling and the wandering mind. Trends in cognitive sciences, 15(7), 319-326.‏

11.Smallwood, J. M., Baracaia, S. F., Lowe, M., & Obonsawin, M. (2003). Task unrelated thought whilst encoding information. Consciousness and cognition, 12(3), 452-484.

12.Yousif, Jehan Faris.(2018). The Effect Of Strategy And Information Processing And Mental Maps On The Achievement Of Fourth Year Students In Chemistry And The Technique Of Visual Thinking, Revista de Filosofia, V.2, N.89,P. 89-110.

13.Yousif, Jehan Faris (2019). The effectiveness of employing the molecular representation strategy in the development of information Generation skills in the chemistry of second grade students in Intermediate School. Opción: Revista de Ciencias Humanas y Sociales, N.89, P.2899-2921. zero citaition

14.Yousif, Jehan Faris &Read Idrees Mahmood .(2020). Effect of Hot Chair Strategy on the Acquisition of Second-Grade Middle Class Students. Utopía y praxis latinoamericana: revista internacional de filosofía iberoamericana y teoría social, N.(1), P. 545-564.‏

Downloads

Published

2025-07-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Construction of a Training Program According to the Deep Thinking Strategies for Biology Teachers and Its Effect on their Mind Wandering. (2025). Journal Of Educational and Psychological Researches, 22(86), 531-553. https://doi.org/10.52839/0111-000-086-017

Similar Articles

1-10 of 238

You may also start an advanced similarity search for this article.