Psychological Empowerment and Its Relationship to Enjoyment of Life among School Teachers

Authors

  • Hnaa Mizel Hussein AL-thehabee

DOI:

https://doi.org/10.52839/0111-000-085-009

Keywords:

psychological empowerment, enjoying life

Abstract

The current research aims to identify the level of psychological empowerment and the level of enjoyment of life among school teachers, as well as identify the significance of the statistical difference in psychological empowerment and enjoyment of life among school teachers in terms of gender. The research also aims to examine the relationship between psychological empowerment and enjoying life among school teachers. The researcher adopted the Psychological Empowerment Scale of 12 items designed by Spritzer (1995), which was translated into Arabic by Al-Nawajah (2015) and distributed over four domains: meaning, competence, choice, and influence. He also adopted the enjoyment life scale of 31 items designed by Jassem and Mahmoud (2021), which was distributed over three domains: happiness, satisfaction, and personal well-being. The scale was applied to a sample of 200 male and female primary school teachers in Baghdad Governorate for the academic year 2023-2024. The results revealed that the sample of research has a low level of psychological empowerment and enjoyment of life. There are also differences between males and females in favor of males regarding psychological empowerment and enjoyment of life. Moreover, there is a direct relationship between psychological empowerment and enjoyment of life among school teachers. In light of the results, the researcher presented several recommendations and suggestions.

References

المراجع العربية

1.ابا زيد، رياض، (2009): اثر التمكين النفسي على سلوك المواطنة للعاملين في مؤسسة الضمان الاجتماعي في الأردن، مجلة جامعة النجاح للأبحاث (العلوم الإنسانية)، مجلد ٢٤(٢).

2.جاسم، بكر محمد و محمود، لطيفة ماجد، (2021): الاستمتاع بالحياة عند طلبة الجامعة، مجلة ديالى، ع (87).

3.حساني، فاطمة (۲۰۱٥): استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية وعلاقتها بجودة الحياة لدى المراهقين المتمدرسين (۱۳ - ۱۵) سنة دراسة ميدانية على بعض المتوسطات في ولاية الوادي رسالة ماجستير ، كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية جامعة قاصدي مرباح ورقلة، الجزائر . لإنسانية والاجتماعية، جامعة الجزائر بسكرة، الجزائر .

4.خريبة، صفاء صديق، (2021): الامن العاطفي والتدفق النفسي كمنبئين بالاستمتاع بالحياة لدى طالبات الجامعة بمدينة الرياض، المجلة العربية للاداب والدراسات الانسانية، المجلد (5)، ع (19).

5.الرشيدي، بشير صالح، (2019): تمتع بحياتك، مكتبة انجاز للنشر والتوزيع، ط5، الكويت.

6.الزبيدي، كامل علوان احمد (۲۰۰۰): الضغوط النفسية وعلاقتها بالرضا المهني والصحة النفسية لدى أعضاء هيئة التدريس في الجامعة، أطروحة دكتوراه، كلية الآداب، جامعة بغداد بغداد العراق.

7.عبد الحليم، احمد عبد التواب محمد، (2021): الخصائص السيكومترية لمقياس التمكين النفسي لدى عينة من المعلمين بالمدارس المصرية، مجلة كلية التربية- جامعة عين شمس، العدد الخامس والاربعون )الجزء الرابع(

8.عبد العال ، تحية محمد أحمد ؛ ومظلوم ، مصطفى علي رمضان . (۲۰۱۳) الاستمتاع بالحياة في علاقته ببعض المتغيرات : دراسة في علم النفس الإيجابي ، مجلة كلية التربية بنها بمصر .

9.العتيبي، سعد مرزوق: (2005)، الجودة في العمل. تحقيق للامل، جوهر تمكين العاملين، الملتقى السنوي العاشر لادارة الجودة الشاملة ،المملكة العربية السعودية .

10.القداح محمد إبراهيم ؛ والعساف ، جمال عبد الفتاح (۲۰۱۳م الرضا الوظيفي وعلاقته بالذكاء الانفعالي لدى معلمي الصفوف الثلاثة الأولى في محافظة العاصمة جامعة البلقاء التطبيقية الأردن، مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية.

11.لازاروس، ريتشارد (۱۹۸۰) : الشخصية، ترجمة: سيد محمد وغنيم ومحمد عثمان نجاتي، الناشر : مطابع الشروق للطباعة والنشر، الطبعة الأولى، بيروت، لبنان.

المراجع الاجنبية

1.Alans, W.,Seth,S.&Reginaconti (2008). The Implication of Two conception of Happiness Hedonic Enjoyment and Eudemonia For the understanding of Intrinsic Motivation .journal of Happiness studies .9(1.

2.Blanchard, K., Carlos, J., & Randolph, A. (1999). The keys to empowerment. San Francisco: Berrett-Koehler Publishers, Inc.

3.Carless, S.A. (2004). "Does psychological empowerment mediate the relationship between psychological climate and job satisfaction?". Journal of Business and Psychology. 18(18).

4.Conger, J. A. & Kanungo, R. N. (1988): The Empowerment process: Integrating theory and practice, Academy of Management Rivew, 13.

5.Daniel Nettle (2005) : Happiness :THE SCIENCE BEHIND YOUR SMILE, Oxford University Press is a department of the University of Oxford. publishing worldwide in Oxford New York.

6.Diener R (2000). Subjective emotional well-being. Chapter in M. Lewis & J.M. Havilland (Ends). (2000) Hand book of Emotions (2 nd E d). New York: Guilford.

7.Judge, T., Bono, J., Erez, A., & Locke, E. (2005). Core Self- Evaluations and Job and Life Satisfaction: The Role of Self- Concordance and Goal Attainment. Journal of Applied Psychology, ,90.

8.Krishna, Y. Rama. (2007). "Psychological Empowerment and Organizational Commitment". Journal of Organizational Behavior. 6(4).

9.Lazarus, (1980).coping as a mediator of emotion. Vol54: journal of personality and social psychology.

10.Lazarus, R. S. (1981): The stress and coping paradigm. In C.

11.Lazarus RS, Folkman S. (1984): Stress, appraisal, and coping, New York: Springer.

12.Menon,Sanjay.(2001)."Employee EmpowermentAn Integrative Psychological Approach. Applied Psychology: An International 50 (1)

13.Mishra, Gunman (2016):The Psychological Facets of Women Empowerment at Workplace. International Journal of Recent Trends in Engineering &Research ,vol 2.Issue 11;November.

14.Pitts, D.W. (2005). "Leadership. Empowerment. and Public Organizations". Review of Public Personnel Administration. 25(5).

15.Reade. R.(2005). Maintaining Enjoyment of Life in the Process of Living with High Cholesterol: Aground Theory Study, Journal of Personality and Social Psychology, 96.

16.Shirai. K. E.. (2009): Perceived Level of Life Enjoyment and Risks of Cardiovascular Disease Incidence and Mortality.

17.Singh, K., & Kaur, S. (2019). Psychological Empowerment of Teachers: Development and Validation of Multi-Dimensional Scale. Int J Recent Technol Eng, 7(6).

18.Spreitzer , Gretchen M.(1995):Psychological Empowerment in the Workplace: Dimensions, Measurement, and Validation.Academy of Management Journal, vol. 38 no. 5.

19.Spreitzer, G.; Janasz, S. And Quinn, R. (1999). Empowered to lead: the role of psychological empowerment in leadership. Journal of Organizational Behavior, 20(4).

20.Whitaker, B, G. & Weserman, J, W. (2014). Linking spirituality and values to personal initiative through psychological empowerment , Journal of Management, Spirituality & Religion, 11(3).

21.Zhu,Weichun&May,Douglas R.& Avolio,Bruce(2004): The Impact of Ethical leadership Behavior on Employee outcomes ,Journal Of Leadership and Organizational studies ,vol.(11),no.(1).

Downloads

Published

2025-04-01

Issue

Section

المقالات

How to Cite

Psychological Empowerment and Its Relationship to Enjoyment of Life among School Teachers. (2025). Journal Of Educational and Psychological Researches, 22(85), 235-263. https://doi.org/10.52839/0111-000-085-009

Similar Articles

21-30 of 203

You may also start an advanced similarity search for this article.