The Effect of the (Gallin) Strategy on the Academic Achievement of Fifth-Grade Literary Students in Literature and Texts and Developing their Academic Passion

Authors

  • Majid Latif Abdul Razzaq Al-Dulaimi University of Anbar / University Presidency

DOI:

https://doi.org/10.52839/0111-000-086-009

Keywords:

Galen strategy, Achievement, Academic passion, Literature and texts, Fifth literary students

Abstract

The current research aims to identify the effect of the (Gallin) strategy on the academic achievement of fifth-grade literary students in literature and texts, as well as on the development of their academic passion. The sample of the research consisted of 58 students from the fifth literary grade, distributed equally into two groups: an experimental group and a control group, with 29 students in each group. After validating statistical equivalence between the students of both groups in some variables, the researcher developed an achievement test consisting of 20 objective items with four alternatives and a scale of 30 items with five alternatives to measure academic passion. The validity and reliability of both instruments were verified. The results of the research showed that the experimental group outperformed the control group in terms of achievement and academic passion. There is a development in academic passion among the experimental group. In light of the results, the researcher came out with a set of conclusions, recommendations, and suggestions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

1.ال نصر الله، حوراء حسين احمد (2018) الشغف الدراسي وعلاقته بأساليب التفكير عند طلبة المرحلة الثانوية في مدارس المتميزين ، (رسالة ماجستير غير منشورة) كلية التربية للبنات، جامعة بغداد.

2.اسماعيل، ناريمان جمعة(2017): استخدام استراتيجية جالين على تنمية بعض مهارات التفكير التحليلي في العلوم لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية، المجلة المصرية للتربية العملية، العدد(2) المجلد(20)

الاعاقة والموهبة - المؤسسة العربية للتربية والعلوم والآداب، 5 (16)، 97-122.

3.أمبو سعيدي، عبد الله بن خميس و آخرون(2019) : استراتيجيات المعلم للتدريس الفعال دار اليسرة للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

4.الأنصاري، محمد (2000) لسان العرب، دار سدير، بيروت

5.التعبان، سعد سوادي(2021): أثر استراتيجية (Gallin) في الفهم القرائي والاداء التعبيري لدى طلبة الصف الاول المتوسط، مجلة نسق، العدد (29)، 30 اذار 2021.

6.الجدبة صفية احمد محمود ، (2012)، فاعلية توظيف استراتيجية التخيل الموجه في تنمية المفاهيم ومهارات التفكير التأملي في العلوم لدى طالبات الصف التاسع الأساسي (رسالة ماجستير)، الجامعة الإسلامية، غزة.

7.الحراحشة، كوثر عبود (2014): أثر برنامج تعليمي قائم على استراتيجية التخيل في تدريس العلوم في تنمية مهارات التفكير الناقد والدافعية نحو التعلم لدى طلبة المرحلة الأساسية في الأردن"، مجلة اتحاد الجامعات العربية للتربية وعلم النفس المجلد (12)، العدد (1)، ص ص 188-221.

8.حسين، جميل حسن (2010): "مقال" للموهوبين والمبدعين: استراتيجيات التعليم والتعلم، الأكاديمية العربية للتعليم الإلكتروني والتدريب، ص ص 4-10.

9.الخياط، ماجد محمد (2010)، أساسيات القياس والتقويم في التربية، دار الراية للنشر، عمان.

10.زاير, سعد علي وعايز، إيمان إسماعيل.(2014).مناهج اللغة العربية وطرائق تدريسها، دار صفاء للنشر، عمان.

11.الزيدي، رائد(2010): طرائق تدريس النصوص الأدبية، دار القلم للنشر والتوزيع، بيروت.

12.سالمان، الشيماء محمود(2022). الشغف الأكاديمي وعلاقته بالضغوط الجامعية المدركة لدى المعوقين بصريا. مجلة كلية التربية - جامعة بني سويف،19(113)، 248-291.

13.شرقي، وسام كافي حمود(2020): أثر استراتيجية جاليين GALEEN في التحصيل لدى طالبات الصف الاول المتوسط في مادة القرآن الكريم والتربية الإسلامية وتفكير من التركيبي، مجلة الجامعة المستنصرية،438-453.

14.صالح، هناء هادي(2020): الشغف الدراسي وعلاقته باليقظة الذهنية عند طلبة الجامعة،(رسالة ماجستير غير منشورة) جامعة ديالى، العراق.

15.الضبع، فتحي عبد الرحمن (2021). النموذج الثنائي للشغف الأكاديمي لدى طلبة برنامج الماجستير في التربية الخاصة بجامعة الملك خالد في ضوء بعض المتغيرات الديموجرافية. المجلة العربية لعلوم

16.العرجة، خالد حسن محمد (2004): "أثر التعليم التخيلى على التحصيل والاحتفاظ في الرياضيات لدى طلبة الصف التاسع الأساسي في مدارس وكالة الغوت الدولية في محافظة نابلس"، رسالة ماجستير غير منشورة كلية الدراسات العلياء جامعة النجاح الوطنية، نابلس.

17.عودة, أحمد سليمان (2011)، القياس والتقويم في العملية التدريسية, ط1, دار الأمل, عمان.

18.عيسى، محمد سبتي وصالح، عبدالكريم محمود(2020):فاعلية البرنامج الارشادي بالأسلوب الواقعي في تنمية الشغف الدراسي لدى طلاب المرحلة المتوسطة( رسالة ماجستير غير منشورة)،مجلة ديالى، العدد(84)، ص 33-61،العراق.

19.كاظم، باسم عبد الجبار (2011): "أثر استخدام استراتيجية التعليم التخيلي الموجه في تحصيل طلاب الصف الأول المتوسط في مادة الجغرافية العامة"، مجلة الفتح، العدد (47)، تشرين الأول، معهد اعداد المعلمين ديالى، ص 155-196.

20.كوافحة، تيسير مفلح (2010)، القياس والتقييم وأساليب القياس والتشخيص في التربية الخاصة، دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان.

21.المياحي، إيثار عبد المحسن قاسم (2019)، نماذج واستراتيجيات التدريس الفعّال، عمان، دار الرضوان للنشر.

22.Bakhshaee, F, Hejazi, E, Dortaj, F& Farzad,V(2016): The Mode ling of sehool Climate Perception and Positive youth Development with Academic Buoyancy, J,curr.Res. Sci Vol, $(1) 74-90

23.Belanger, C., & Ratelle, C. F. (2020). Passion in University: The role of the dualistic model of passion in explaining students' academic functioning. Journal of Happiness Studies, 1-20

24.Buehl, D. (2010): "Guided Imagery: From Class Room Strategies For Interactive Learning, 2nd ed, International Reading Association, Newark, DE: IRA, p p. 59-62.

25.Comerford Batteson & Tormey R (2015): Academic Buoyancy in Second Level Schools: Insights From Ireland Procedia social and behavioral sciences 197,90-103.

26.ComerFord,J. Batteson, t & Tormey,R(2015): Academic Buoyancy in Second. level schools: Insights From Ireland, Procedia_social and Behavioral Sciences 197, 98_103.

27.Dice, E.L. & Ryan, R.M., Gagne, M., Leone, D.R., Asimov, J. & Kornezheva, B.P., (2001), Need satisfaction, motivation, and well- being in the work organizations of a former Eistern Bloc Country .(Joyrnal of personality and Social Psychology Bulletin, V.(27).

28.Douville, P. & Pugalee, D. & Wallace, J. & Lock, c. (2003): "Investigating The Effectiveness of Mental Imagery Strategies in Constructivist Approach To Mathematics Instruction", University Of North Carolina at Charlotte, Academic Press, a Inc, pp. 107-111.

29.enderson, A. & Murdock, J. (2011): "Getting Students Beyond Ideologies: Using Heyerosexist Guided Imagery In The Class Room", Innov High Edu, September.

30.Hernández, E. Cid, et al. (2020).Passion or Perseverance? The Effect of Perceived Autonomy Support and Grit on Academic Performance in College Students. International Journal of Environmental Research and Public Health, (17)6, 2143-2163.

31.Ho, V., & Astakhova, M. (2018). Disentangling passion and engagement: An examination of how and when Passionate employees become engaged ones. Journal of Human Relations, 71 (7), 973-1000.

32.Martan, A. J., & Marsh, H. W. (2009). Academic Resilience and academic buoyancy; multidimensional and hierarchical conceptual framing of causes,correlates and cognat construst. Oxford Review of Educatiom, 35 (3),353-370.

33.Putain D.W, Daly A.L, S (2015) :Chamberlain, S & Sadreddini

34.Sverdlik, A. Vallerand, R. & Rahimi, S.(2021). Examining the role of passion in university students' academic emotions self-regulated learning and well-being. Journal of Adult and Continuing Education, 28(2),1-23.

35.Valerand,R(2015) The Psychology of Passion: A dualistic model. New York:oxford

36.Vallerand, R. (2010). On passion for life activities; The Dualistic Moodel of Passion. Advances in experimental social psychology, 42, .97-193.New York; Academic Press.

Downloads

Published

2025-07-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

The Effect of the (Gallin) Strategy on the Academic Achievement of Fifth-Grade Literary Students in Literature and Texts and Developing their Academic Passion. (2025). Journal Of Educational and Psychological Researches, 22(86), 291-317. https://doi.org/10.52839/0111-000-086-009

Similar Articles

11-20 of 500

You may also start an advanced similarity search for this article.