Promoting Values and National Identity through Student Activities from the Perspective of Students of the Applied College at Northern Border University

Authors

  • Dr. Tahani Fahed Al Enezi College of Humanities and Social Sciences - Northern Border University- Arar City, Saudi Arabia

DOI:

https://doi.org/10.52839/0111-000-086-002

Keywords:

Student activities, Values, National identity, Volunteering, Educational administration

Abstract

The research aims to determine the role played by the student activities division in universities to enhance values and national identity among their students. The research focuses on students in the Applied College at the Northern Border University. A stratified random sample of all academic programs in the college was used. A sample of 225 male and female students from the College of Applied Sciences at the Northern Border University participated. The researcher adopted the descriptive survey approach by using a questionnaire to collect the needed data. The results show an increase in the trend towards developing student activities for the student's personality, the presence of a healthy university environment and an appropriate educational climate, ensuring student activities to develop and enhance the spirit of university discipline, activating the role of volunteer and charitable work towards society, and employing student activities in sports aspects. While the aspects of a healthy university environment and an optimal educational climate that keep pace with students’ inclinations were given a moderate degree. The study recommended the need to expand on national values and identity while paying attention to the role of student activities in two areas: the presence of a healthy university environment and an ideal, appropriate educational climate that keeps pace with students’ inclinations, and the expansion of the availability of new student activities at the university, represented by opening subscriptions to health clubs concerned with physical fitness at a special discount for students of the Applied College.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجع العربية

1.آل رفعة، مسفر بن جبران بن معيض. (2019). دور الأنشطة الطلابية الجامعية في تعزيز قيم المواطنة لدى الطلبة: جامعة جازان نموذجا. مجلة جامعة جازان للعلوم الإنسانية. 8(2)، 146-165.

2.آل زاهر، علي بن ناصر بن شتوي، والشهراني، محمد أحمد موسى. (2022). مؤشرات جودة الخدمات الطلابية بجامعة الملك خالد: دراسة ميدانية. مجلة العلوم النفسية والتربوية. 8(2)، 120-139.

3.إسماعيل، صلاح محمد سامي. (2014). قيم المواطنة لدى الشباب الجامعي السعودي. مجلة الخدمة الاجتماعية، (52)، 35-112.

4.الباني، ريم بنت خليف بن محمد. (2020). دور المشاركة في الأنشطة الطلابية في تعزيز قيم المواطنة من وجهة نظر طالبات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية. دراسات عربية في التربية وعلم النفس، (122)، 69-106.

5.بن يحيى، أم كلثوم حكوم داود، وآل ملوذ، حصة محمد عامر. (2020). الأنشطة الطلابية ودرها في الحماية من مخاطر التضليل الإلكتروني: طالبات جامعة الملك خالد أنموذجا. مجلة الجامعة الإسلامية للدراسات التربوية والنفسية،28(2)، 473-497.

6.بني نصر، آلاء تيسير. (2021). الأنشطة الطلابية ودورها في تعزيز قيم المواطنة لطلبة جامعتي الحدود الشمالية وحفر الباطن في المملكة العربية السعودية. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 5(10)، 31-51.

7.الحربي، عبد الغني عبد الله محمد. (2019). دور الأنشطة الطلابية في تنمية قيم المواطنة لدى طلاب المرحلة الثانوية: دراسة من وجهة نظر المعلمين والمعلمات بمحافظة خليص. مجلة جامعة أم القرى للعلوم الاجتماعية، 12(1)، 1-44.

8.الحسيكي، إيلاف محمد، والعمود، مها صالح إبراهيم. (2024). تطوير عمادات شؤون الطلاب لتعزيز الحراك الطلابي الدولي في الجامعات السعودية. مجلة الفنون والأدب وعلوم الإنسانيات والاجتماع، (108)، 58-77.

9.الزبيدي، محمد بن علي أحمد، البقمي، سعود بن سعد محمد، عسيري، محمد بن جابر، آل مناخرة، الحسن بن يحيى بن صعدي، والمطرفي، محمد إبراهيم. (2024). الوعي بالمواطنة الرقمية لدى طلبة الجامعات السعودية: العوامل المؤثرة وآفاق تعزيزها في ضوء رؤية المملكة 2030. مجلة الفنون والأدب وعلوم الإنسانيات والاجتماع، (99)، 236-258.

10.الزهراني، عبد الله بن أحمد بن سالم. (2019). بناء برامج القيادات الطلابية لتنمية بعض القيم لدي طلبة جامعة أم القري في ضوء الاتجاهات العالمية المعاصرة: أنموذج مقترح. مجلة جامعة طيبة للعلوم التربوية 14(1)، 105-125.

11.شريف، أحمد عادل محمد. (2022). المفاهيم والأسس لأنشطة الطلاب في المملكة العربية السعودية. مجلة مستقبل العلوم الاجتماعية، 11(1)، 205-242.

12.الشريف، محمد بن حارب مليفي. (2024). درجة تضمين معايير المواطنة الصحية في كتب الدراسات الاجتماعية في المملكة العربية السعودية. مجلة جامعة الفيوم للعلوم التربوية والنفسية، 1(18)، 465-508.

13.الشكرة، ثلاب بن عبدالله. (2017). دور الأنشطة الطلابية وعلاقتها بتعزيز الأمن الفكري لدى طلاب جامعة الأمير سطام بن عبد العزيز. مجلة التربية، 1(175)، 152-180.

14.الشهري، هياء بنت محمد بنت سعيد. (2024). تصور مقترح للكفايات الأخلاقية اللازمة للقائد التربوي ودورها في تعزيز المواطنة. المجلة التربوية، (122)، 631-667.

15.الصقر، أحمد محمد ناصر. (2024). مدى تضمين عناصر المواطنة الإيجابية في البيئة الرقمية في كتاب المهارات الجامعية لطلاب السنة الأولى المشتركة بجامعة الملك سعود في المملكة العربية السعودية. العلوم التربوية، 32(1)، 155-201.

16.عبد الوهاب، نجلاء عبد القوي. (2024). دور أنشطة خدمة المجتمع في تنمية قيم المواطنة لدى طالبات رياض الأطفال من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس. مجلة التربية وثقافة الطفل، 30(1)، 197-240.

17.العنزي، ريم حمود. (2021). دور رائدة النشاط في تعزيز المواطنة الرقمية لدى الطالبات في ضوء رؤية المملكة العربية السعودية 2030. مجلة جامعة الإسراء للعلوم الإنسانية، (11)، 87-102.

18.غنيم، رانيا وصفي عثمان. (2019). تفعيل دور كلية التربية في تنمية ثقافة التربية من أجل المواطنة العالمية لدى الطلبة المعلمين في ضوء التحديات العالمية المعاصرة. مجلة كلية التربية بالمنصورة، 1(105)، 84-154.

19.القحطانى، الخزامى هيف. (2024). درجة توظيف معلمات الدراسات الاجتماعية لأبعاد المواطنة الرقمية في مدينة الرياض. المجلة العربية للتربية النوعية، (30)، 17-62.

20.محمد، رضا عبد الفتاح إبراهيم. (2022). إسهامات الأنشطة الطلابية في تعزيز سلوك المواطنة التنظيمية من وجهة نظر طلبة جامعة الملك خالد. المجلة العالمية للاقتصاد والأعمال، 12(3)، 359-377.

21.مكي، زكية النور يوسف. (2024). دور شبكات التواصل الاجتماعي في ترسيخ قيم المواطنة لدى الشباب السعودي: دراسة مسحية على عينة من شباب محافظة الاحساء. المجلة العلمية لبحوث الإعلام وتكنولوجيا الاتصال (15)، 126-161.

22.المنكاع، عوض بن عبد الله مسفر. (2024). منظومة القيم التربوية ذات الأولوية المستقبلية في شخصية الطالب الجامعي في ضوء التربية الإسلامية. مجلة الجامعة الإسلامية للعلوم التربوية والاجتماعية، (18)، 297-344.

23.الورثان، طارق عبد الكريم. (2021). دور الجامعات السعودية في تعزيز الأمن الفكري لدى طلبتها وعلاقته بمستوي المواطنة لديهم. مجلة العلوم التربوية والنفسية، 14(3)، 1458-1490.

المراجع الاجنبية

1.Amani, B., Khalid B., (2024). Students' Practice of Digital Citizenship Values at Prince Sattam Bin Abdulaziz University. SAGE Open, 14(2)

2.Banu A., Bahadir, N., Aysegül, O. (2024). Promoting Preservice Teachers' Global Citizenship and Contextualised NOS Views through Role-Play Activities Integrated into Place-Based SSI Instruction on Climate Issues. International Journal of Science Education, 46(6), 590-619

3.Bessadok, A., Abouzinadah, E., Rabie, O. (2023). Exploring Students Digital Activities and Performances through Their Activities Logged in Learning Management System Using Educational Data Mining Approach. Interactive Technology and Smart Education, 20(1), 58-72 2023

4.Bosio, E., Schattle, H. (2023). Ethical Global Citizenship Education: From Neoliberalism to a Values-Based Pedagogy. Prospects, 53(3-4), 287-297

5.Chunxia, Q., Haili, L., Siyu, Z., Ruisi, L. (2024). Comparing Competency-Oriented Student Activities between Expert and Novice Teachers in China: Insights from an Epistemic Network Analysis (ENA). Education and Information Technologies, 29(1)2 15375-15402

6.Davis, J., et. Al. (2022). Transformational Leadership and Organizational Citizenship Behavior Motives in Teachers. Journal of Organizational and Educational Leadership, 8(1), Article 1

7.Häyrynen, S., Keinonen, T., Kärkkäinen, S. (Dec 2021). Promoting Environmental Citizenship through Local Socio-Cultural Traditions in Science Education. Discourse and Communication for Sustainable Education, 12(2), 5-30

8.Jacques P., Johann B., Daniela W., Chigozie N. (2024). Global Citizenship Values among Students: Testing the Thesis with World Values Survey Data. International Journal of Development Education and Global Learning, 16(1), 13-28

9.Jamal, B., Rizvi, S. (2023). Analysis of the Digital Citizenship Practices among University Students in Pakistan. Pakistan Journal of Distance and Online Learning, 9(1), 50-68

10.Yang, J., Hoskins, B. (2023). Does University Participation Facilitate Young People's Citizenship Behaviour in the UK?. Cambridge Journal of Education, 53(2), 195-213

11.Yildirim, Y, Çaliskan, H. (2022). The Impact of Outdoor Activity Based Values Education Program on the Effective Citizenship Values of Students. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9(3), 706-718

Downloads

Published

2025-07-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Promoting Values and National Identity through Student Activities from the Perspective of Students of the Applied College at Northern Border University. (2025). Journal Of Educational and Psychological Researches, 22(86), 48-80. https://doi.org/10.52839/0111-000-086-002

Similar Articles

1-10 of 983

You may also start an advanced similarity search for this article.