Psychological and Social Effects of the Education Program for Inmates of Iraqi Correctional Institutions

Authors

  • Maysoun Karim Dhari Psychological Research Center/ Research and Studies Division
  • Hanan Mohi Ali Psychological Research Center/ Research and Studies Division
  • Saif Mohammed Rad Psychological Research Center/ Research and Studies Division
  • Mays Mohammed Kazim Psychological Research Center/ Research and Studies Division

DOI:

https://doi.org/10.52839/0111-000-086-010

Keywords:

Correctional institution, Inmate's education program

Abstract

The current research aims to measure the psychological and social effects on a sample of inmates in Iraqi correctional institutions who are beneficiaries of the inmate education program and to identify the significant difference in the psychological and social effects in terms of gender, type of education, and social background. The research sample included 384 male and female inmates who were integrated into inmate education programs in all Iraqi correctional institutions for the year (2023-2024). To achieve the research objectives, two tools, 20 items and 18 items, were developed to measure the psychological and social effects, respectively. The results showed that the levels of psychological and social effects were average among the research sample based on the overall average relative importance index of 91, according to the approved standard, with a significant difference in the psychological effects in favor of males. There are no significant differences in the social effects in terms of gender. There are significant differences in the psychological effects in terms of the type of education in favor of literacy and basic literacy. There are significant differences in social effects regarding the type of education in favor of literacy only. As for the significant differences between the psychological and social effects in terms of social background (urban, rural), the result favors urban areas. The research came out with several recommendations and suggestions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

أولا: القران الكريم

ثانياً: المراجع العربية

1.ابو النصر،مدحت محمد(2002):رعاية وتاهيل نزلاء المؤسسات الاصلاحية والعقابية، القاهرة، مجموعة النيل العربية.

2.ابو ذراع علي محمد (1999): المؤسسات الإصلاحية في الجزائر ودورها في إعادة التربية وتأهيل المحكوم عليهم، رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة بغداد, كلية القانون.

3.ابو شهبة،فادية(1992):تطور التنفيذ العقابي في مصر(التعليم بالمؤسسات العقابية)،المجلة الجنائية القومية، المركز القومي للبحوث الاجتماعية والجنائية.

4.برتراندراسل(2008): إثر العلم في المجتمع،ترجمة: صباح صديق الدملوجي، المنظمة العربية للترجمة، بيروت.

5.الدوري (1989):

6.زروقي،خولة(2015):التعليم وتغيير سلوك المنحرف داخل مؤسسة اعادة التربية ، رسالة ماجستير(دراسة ميدانية بمؤسسة اعادة التربية)،ورقلة.

7.السراج،عبود(1990):علم الاجرام وعلم العقاب، ط2،ذات السلاسل للطباعة والنشر، الكويت.

8.ثورندايك، روبرت وهيجن، إليزابيث (1989) : القياس والتقويم في علم النفس والتربية. ط4 ،ترجمة عبد الله زيد الكيلاني وعبد الرحمن، عمان.

9.شريك ،مصطفى( ): أنظمة السجون والمدارس المفسرة لها، مجلة الفقه والقانون، ص6 الموقع الالكتروني www.majalah.com .

10.شفيق،محمد (1998): الجريمة والمجتمع، محاضرات في الاجتماع الجنائي،المكتب الجامعي الحديث،مصر.

11.صالح،حاتم محمد( ):تقويم النزلاء المودعين، كلية بغداد للعلوم الاقتصادية الجامعة.

12.الضحيان، سعود بن ضحيان(2001): البرامج التعليمية والتأهيلية في المؤسسات الإصلاحية،

13.أكاديمية نايف العربية للعلوم الأمنية مركز الدراسات والبحوث، الرياض.

14.طالب،احسن مبارك(2002): الجريمة والعقوبات والمؤسسات الاصلاحية، دار الطليعة ، بيروت.

15.عبيد,رؤوف(1974):مبادىء علم الاجرام، دار الفكر العربي،ط3، القاهرة.

16.العبيدي،الاسعد( ): دور الخصائص النفسية والاجتماعية لنزلاء المؤسسات الاصلاحية وخصائصها في تشكيل وتوجيه العملية التعليمية والتربوية.

17.العتيبي،العنود ذيب(2017):واقع تعليم السجناء في المؤسسات الاصلاحية ، رسالة ماجستير ،كلية الدراسات العليا اصول التربية،الكويت.

18.عريم،عبد الجبار (1976): نظريات علم الاجرام، جامعة بغداد.

19.كويل ،اندرو (2002): دراسة حول حقوق الإنسان في إدارة السجون، ترجمة انا جزار، المركز الدولي لدراسات السجون، لندن.

20.محمد،سهام جابر (2000): دراسة العلاقة بين بعض اساليب المعاملة الوالدية والجناح الكامن لدى تلاميذ التعليم الاساسي ،رسالة ماجستير، معهد الدراسات العليا للطفولة، جامعة عين شمس.

21.المعهد الوطني للتدريب التربوي( د.ت): اساليب تعليم الكبار، وزارة التربية والتعليم الفلسطينية، فلسطين.منظمة العمل الدولية(2000):

22.موحي ،حنان (2023): دور مراكز محو الامية في تأهيل نزلاء المؤسسات الإصلاحية.. دائرة الإصلاح العراقية انموذجاً، مكتبة وزارة العدل، بغداد، 2023.

23.موحي،حنان(2012): معوقات الاختصاصي الاجتماعي في المؤسسات الإصلاحية، رسالة ماجستير غير منشورة, جامعة بغداد, كلية التربية للبنات.

24.موحي،حنان(2023):دليل البرنامج التعليمي في سجون دائرة الاصلاح العراقية، مكتبة وزارة العدل.العراق.

25.هارون،نعمت احمد حافظ(2011):تعليم السجناء في مصر في ضوء المحددات الفلسفية والتشريعية، مجلة التربية، مصر.

26.بدور، احمد محمد ، شمس،امل عبد الفتاح،ابراهيم،ريم احمد ابراهيم (2018):مفهوم الذات وصورة الاخر لدى عينة من الاحداث المودعين بمؤسسات الاحداث بالقاهرة الكبرى،المجلد 44،ج2،مجلة العلوم البيئية، جامعة عين الشمس،كلية التربية.

المراجع الاجنبية

1.Bozick,Robert,Jennifer steele,lois Davis&susan turner(2018):Does providing inmates with education improve Postrelease out comes Ametanalysis of correctional education programs in the United states,Journal of Experimental Criminology.Volume 14,pp389-428.

2.-Eble , R. L ( 1972 ) : Essential Of Educational Measurement . New York , Printice – Hill .

3.Gay , C.R. (1990) : Educational research : Competencies for analysis and application . 3rd ed . Columbus Merrill publishing co.

4.Jon. Fernquest,(2010): prison over crowding Assistant manager educational serviess, Bangok,.

5.Jon. Fernquest,(2010): prison over crowding Assistant manager educational serviess, Bangok,.

6.Manger,Terje,Ole-johan Eikeland&Arve Asbjornses(2012):Effects of Educational Motives on prisoners,Participationin Education and Educational Desires. Volume 19 pp245-257.

7.Roth,Henry j,C&Charles L.Ncholson(1990):Differences in Learning styles Between Successfully and Unsuccessfully Mainstreamed Violent and Assaultive Youth,Journal of correctional Education,Volume 41 issue3.

Downloads

Published

2025-07-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Psychological and Social Effects of the Education Program for Inmates of Iraqi Correctional Institutions. (2025). Journal Of Educational and Psychological Researches, 22(86), 318-354. https://doi.org/10.52839/0111-000-086-010

Similar Articles

11-20 of 269

You may also start an advanced similarity search for this article.