Soft Skills and Their Relationship to Psychological Resilience among Middle School Students

Authors

  • Saif Tawfiq Mazhar Ministry of Education / First Karkh Education Directorate

DOI:

https://doi.org/10.52839/0111-000-086-012

Keywords:

Soft skills, Psychological resilience, Middle

Abstract

The research aims to identify soft skills and psychological resilience among middle school students. It also seeks the correlation between soft skills and psychological resilience. To achieve these objectives, the researcher utilized the soft skills scale developed by Jalal (2024), which comprises 30 items; he also developed a scale of 24 items to measure psychological resilience. These tools were administered to a randomly selected sample of 300 male and female middle school students. The findings revealed that middle school students have soft skills; there are no statistically significant differences in terms of gender. Similarly, students demonstrated psychological resilience without gender-related disparities. Moreover, a significant positive correlation is found between soft skills and psychological resilience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجع العربية

1.ابراهيم، انتصار،(2023): المهارات الناعمة كمتغير وسيط بين المواطنة الرقمية وجودة الحياة الاكاديمية لدى طلاب المرحلة الإعدادية، المعهد العالي للخدمة الفرعية، الاسكندرية.

2.ابراهيم، سليمان ( ٢٠١٤) :الشخصية الإنسانية واضطراباتها النفسية رؤية في اطار علم النفس الإيجابي، ط 1 ، الوراق للنشر والتوزيع، الأردن.

3.أبو زعيزع، عبدالله يوسف، ( ۲۰۱۱) نظريات الارشاد والعلاج النفسي : مدخل تحليلي، ط 1، مركز ديبونو لتعليم التفكير، الأردن.

4.بندر، زینه شهید،( ۲۰۱۳ ): المناخ التنظيمي المدرسي وعلاقته بدافع الانجاز لدى مدرسي المرحلة الثانوية، جامعة ديالى، العراق.

5.جروان، فتحي عبد الرحمن ،( ۲۰۰۲ ): الإبداع " مفهومه، معاييره، مكوناته، نظرياته، خصائصه، مراحل قياسه "،ط3، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع،عمان، الاردن.

6.جلال، صابرين حقي (٢٠٢4) : المهارات الناعمة وعلاقتها بالتحكم الذاتي لدى طلبة المرحلة الاعدادية، رسالة ماجستير غير منشورة.

7.حمدي، نزيه ،( 1992) فاعلية الضبط الذاتي في خفض سلوك التدخين، الجامعة الاردنية، دراسات ، مجلة الدراسات العلوم الانسانية، مجلد 19، ع 2،الاردن.

8.خميس، عبد الله ،( 2013): المهارات الناعمة التي يبحثون عنها، مؤسسة الرؤيا للصحافة والنشر،الأردن.

9.الرفاعي، نعيم،( ۱۹۸۷): الصحة النفسية دراسة في سايكولوجية التكيف، ط ۷ ، دمشق،سوريا .

10.السرور، ناديا هايل،( ٢٠٠٥) : تعليم التفكير في المنهج المدرسي ،ط2، دار وائل للنشر والتوزيع، الأردن.

11.العاني، نزار محمد سعيد،( 1989): اضواء على الشخصية الانسانية، ط1، دار الشؤون الثقافية العامة، بغداد،العراق.

12.عبد العال، حمدي عبد الله ( 2015): الممارسة العامة للخدمة الاجتماعية وتنمية وعي الشباب الجامعي بالمواطنة الرقمية : دراسة مطبقة على الشباب الجامعي بجامعة قنا، مجلة دراسات في الخدمة الاجتماعية والعلوم الإنسانية،مجلد 6 ،عدد 39، 220-301 ،مصر.

13.عبد، ستار ياسين (٢٠١٨) : الالتزام الديني وعلاقته بالصلابة النفسية لدى طلبة المرحلة الاعدادية.

14.العدوان، واصف توفيق اسحق (2014): المهارات الناعمة لدى مديري المدارس الحكومية في مديرية التربية والتعليم في الشونة الجنوبية، الأردن.

15.المخزومي، امل ،( ۲۰۱۷ ) : الخيانة الزوجية : أسبابها ، آثارها ، ظروفها ، ضحاياها، دار غيداء للنشر والتوزيع، عمان، الأردن.

16.مخيمر عماد (۲۰۰۲): مقياس الصلابة النفسية وعلاقتها بجودة الحياة، مكتبة الانجلو المصرية، القاهرة.

17.المليجي، حلمي، ( ٢٠٠١ ) : علم نفس الشخصية، ط 1، دار النهضة العربية، مصر.

18.موسي، سعيد عبد المعز علي، (2019): برنامج تجريبي لتنمية المهارات الناعمة لمعلمات رياض الاطفال، مجلة الدراسات في الطفولة والتربية، المجلة العلمية لكلية الرياض، جامعة اسيوط، العدد الثامن، يناير، مصر.

المراجع الاجنبية

1. A prospective study. Journal of Personality and Social Psychology.

2. Abdul Aal, Hamdi Abdullah (2015): General Practice of Social Service and Developing University Youth Awareness of Digital Citizenship: An Applied Study on University Youth at Qena University, Journal of Studies in Social Service and Human Sciences, Volume 6, Issue 39, 220-301, Egypt.

3. Abdul, Sattar Yassin (2018): Religious Commitment and Its Relationship to Psychological Resilience among Preparatory School Students.

4. Abu Zaizaa, Abdullah Youssef, (2011) Theories of counseling and psychotherapy: an analytical approach, 1st ed., De Bono Center for Teaching Thinking, Jordan.

5. Al-Adwan, Wassef Tawfiq Ishaq (2014): Soft Skills of Government School Principals in the Education Directorate in Southern Shuna, Jordan.

6. Al-Ani, Nizar Muhammad Saeed, (1989): Lights on the Human Personality, 1st ed., General Cultural Affairs House, Baghdad, Iraq.

7. Al-Makhzoumi, Amal, (2017): Marital infidelity: its causes, effects, circumstances, victims, Ghaida Publishing and Distribution House, Amman, Jordan.

8. Al-Maliji, Helmy, (2001): Personality Psychology, 1st ed., Dar Al-Nahda Al-Arabiya, Egypt.

9. Al-Rifai, Naeem, ( 1987): Mental Health: A Study in the Psychology of Adaptation, 7th ed., Damascus, Syria.

10. Al-Surur, Nadia Hail, (2005): Teaching Thinking in the School Curriculum, 2nd ed., Wael Publishing and Distribution House, Jordan.

11. Bander, Zeina Shahid, (2013 (sad) The school organizational climate and its relationship to the achievement motivation of secondary school teachers, University of Diyala, Iraq.

12. Dumais,2009, Psychological Hardiness in Learning and Quality of live.

13. Effectiveness of hardiness, exercise and social support as a

14. Halpern , D.f (1998) Teaching Critical thinking for transfer across domains American Psychologist.53 (4) pp : 455-449.

15. Hamdi, Nazih, (1992) The effectiveness of self-control in reducing smoking behavior, University of Jordan, Studies, Journal of Humanities Studies, Volume 19, Issue 2, Jordan.

16. Hiong , L.C. , & Osman , K. ( 2016 ): A Conceptual Framework for the Integration of 21st Skills in Biology Education . Research Journal of Applied Science , Engineering and Technology . 6 ( 16 ).

17. Ibrahim, Intisar, (2023): Soft skills as an intervening variable between digital citizenship and academic quality of life among middle school students, Higher Institute of Sub-Service, Alexandria.

18. Ibrahim, Suleiman (2014): Human personality and its psychological disorders, a vision within the framework of positive psychology, 1st ed., Al-Warraq Publishing and Distribution, Jordan.

19. Jalal, Sabreen Haqi (2024): Soft skills and their relationship to self-control among middle school students, unpublished master's thesis.

20. Jarwan, Fathi Abdul Rahman, (2002 (sad) Creativity "its concept, standards, components, theories, characteristics, stages of its measurement", 3rd ed., Dar Al-Fikr for Printing, Publishing and Distribution, Amman, Jordan.

21. Join Bartel (2018): Teaching soft skills for Empolyability , Tesl Canada journal volume35, issue 991.

22. Khamis, Abdullah, (2013): The soft skills they are looking for, Al-Ruya Foundation for Press and Publishing, Jordan.

23. Kobasa, S., Maddi, S., Kahn, S. (1982). Hardiness and health:

24. Kobasa, S., Maddi, S., Kahn, S. (1982). Hardiness and health:

25. Kobasa, S., Maddi, S., Puccetti, M., Zola, M. (1985).

26. Mcsteen, E. (1997). An investigation of the Relationship between dispositional optimism, family environment, psychological hardiness, locus of control, Dissertation Abstract International.

27. Mukhaimer, Imad (2002): Psychological resilience scale and its relationship to quality of life, Anglo-Egyptian Library, Cairo.

28. Musa, Saeed Abdel Moez Ali, (2019): An experimental program to develop soft skills for kindergarten teachers, Journal of Studies in Childhood and Education, Scientific Journal of the Faculty of Riyadh, Assiut University, Issue No. 8, January, Egypt.

29. Perrault H. (2004): Business educators can take a leadersl in character education , Business education forum 59 (1) 230.

30. physical well-being: The influence of generalized outcome

31. expectancies on health. Journal of Personality.

32. Rao , M.S. ( 2014 ): Enhancing Employability in Engineering and Management Students Theoruh Soft Skills , Industrial and Commercial Training , 46 ( 1 ).

33. resource against illness. Journal of Psychometric Research.

34. Rogers . Carl R. (1978): " APhen amen illogical theory Personality in Hille. larry A. & Danial jzeigl Personality theories. new york Mc Graw-Hill.

35. Scheier, M., Carver, C. (1987). Dispositional optimism and Skechagia ' ( 2011) :Soft skills assessment : theory development and the research.

Downloads

Published

2025-07-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Soft Skills and Their Relationship to Psychological Resilience among Middle School Students. (2025). Journal Of Educational and Psychological Researches, 22(86), 406-431. https://doi.org/10.52839/0111-000-086-012

Similar Articles

1-10 of 604

You may also start an advanced similarity search for this article.