Self – Love among University Students
DOI:
https://doi.org/10.52839/0111-000-086-016Keywords:
Self-love, University studentsAbstract
the research objective, the researcher developed a scale to measure self-love that was administered to a sample of 400 male and female students selected randomly from the University of Baghdad for the academic year 2023-2024. The researchers used a number of statistical tools, such as the t-test for one sample, the t-test for two independent samples, the Pearson correlation coefficient, and Cronbach's alpha. The results showed that the research sample has self-love because they can understand themselves more at this stage and appreciate their self-worth. The research came out with several recommendations, including holding training workshops and guidance programs from the ministry of higher education and scientific research to promote self-love among university students to reach positive results at the scientific level and in mental health.
Downloads
References
المراجع العربية
1.القران الكريم
2.التميمي، فاطمة كريم (2020) : حب الذات وعلاقته بالولاء التنظيمي لدى معلمات رياض الأطفال ،الجامعة المستنصرية ، كلية التربية الأساسية .مجلة الفتح ،العدد82.
3.سلامة يونس، مرعي (2015) : علم النفس الإيجابي: مفهومه، تطوره، مجالاته التطبيقية ورؤية مستقبلية بالوطن العربي. مجلة الشرق الاوسط لعلم النفس الإيجابي 1 (1).
4.الصدر، محمد (2013) :حب الذات وتأثيره في السلوك الانساني ، مطبعة البصائر ، لبنان.
5.الكبيسي، كامل ثامر (1995): اثر اختلاف حجم العينة والمجتمع في القوة التمييزية لفقرات المقاييس النفسية ، دراسة تجريبية ، جامعة بغداد، كلية التربية ابن رشد, العراق.
6.عبيد ،عماد حسين ،ناصر ، عقيل خليل (2012) :الحاجة الى الحب لدى المراهقين وعلاقتها بالذكاء الوجداني .مجلة كلية التربية الأساسية .جامعة بابل
7.فردوس راتيه ،2019: (قيم الحب في رواية دموع لاتجف لبيار روفايل على نظرية أريك فروم دراسة تحليلية )
8.فروم، إريك (2011) : جوهر الانسان . ترجمة سلام خير بك . دار الحوار للنشر والتوزيع ، سورية ، اللاقية
9.فروم، إريك (ج) (۱۹۸۱) : فن الحب . ترجمة مجاهد عبد المنعم مجاهد.بيروت: دار العودة.
10.لطيف، إستبرق مجيد علي (2007): التفكير ما بعد الشكلي لدى الأطفال والمراهقين والراشدين في مدينة بغداد، أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة بغداد، كلية التربية للبنات.
11.مالهي ، رانجيت سينج ، ريزنر ، روبرت دبليو (2005) : تعزيز تقدير الذات، إعادة بناء وتنظيم نفسك للنجاح في الالفية الجديدة. مكتبة جرير ، ط1 .
12.ملحم ، سامي محمد ، ( 2010 ) ، مناهج البحث في التربية وعلم النفس ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، ط6 ، عمان ، الاردن .
13.نظمي ،فارس كمال ،2007 : (الحب الرومانسي بين الفلسفة وعلم النفس) دار أراس للطباعة والنشر الطبعة الأولى أربيل
المراجع الاجنبية
1. 1- Neely, M. E., Schallert, D. L., Mohammed, S. S., Roberts, R. M., &Chen, Y. J. (2009) . Self-kindness when facing Stress The role of Self-Compassion, Goal Regulation, and Support in College Students’ Well-being. Kuala Lumpur Malaysia. Motivation and Emotion. Vol(33). No(1).
2. 2- Leary, M. R., & Buttermore, N. R. (2003). The evolution of human self: Tracing the natural history of self-awareness. Journal for the Theory of Social Behaviour, 33, 365-404. doi:10.1046_j.1468-5914.2003.00223.x
3. Diener, E., Kesebir, P., & Tov, W. (2009). Happiness. In M. R. Leary & R. H. Hoyle (Eds.), Handbook of individual differences in social behavior (PP. 147-160). New York: Guilford Press.
4. EbeL, R. L. (1972). Essentials of Educational Measurement. New Jersey: Eugewood Cliffs prentice – all.

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal Of Educational and Psychological Researches

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.