The Academic Well-being of University Students
DOI:
https://doi.org/10.52839/0111-000-085-015Keywords:
academic well-being, University StudentsAbstract
The current research aims to examine academic well-being among university students. The research sample consisted of 554 male and female students from the University of Baghdad who were selected randomly based on specialization (scientific, humanities) for the academic year 2023-2024. To achieve this, the researcher developed a scale of 39 items consisting of four domains: university value (9 items), academic determination (10 items), academic satisfaction (10 items), and academic self-efficacy (10 items) to measure academic well-being according to the theories of Tuominen et al. (2012) and Renshaw (2018). The results showed that the research sample has a higher level of academic well-being, the ability to self-actualize, a positive feeling about the direction of their lives, and the ability to face life pressures. Thus, the researcher came out with some recommendations and suggestions.
References
المراجع العربية
1.أبو النيل, محمود السيد (1987): الإحصاء النفسي والاجتماعي والتربوي, بيروت, دار النهضة العربية للطباعة والنشر.
2.أبو علام ، رجاء مجهول (2011): مناهج البحث في العلوم النفسية والتربوية ، دار النشر للجامعات، القاهرة.
3.أحمد، محمد عبد السلام (1981): القياس النفسي والتربوي، ط4، مكتبة النهضة العربية, القاهرة, مصر.
4.ارجایل ، مایکل (2000) : سيكولوجية السعادة ، ترجمة فيصل عبد القادر.
5.الأَسدي, سعيد جاسم و فارس, سندس عزيز(2015): مناهج البحث العلمي في العلوم التربوية والنفسية والاجتماعية والإِدارية والفنون الجميلة عروض تحليلية وتطبيقية, دار الوضاح للنشر, عمان, الأردن.
6.الأمام، مصطفى محمود, عبدالرحمن, انور حسين, والعجيلي, صباح حسين (1990): التقويم والقياس، دار الحكمة, بغداد, العراق.
7.البياتي، عبد الجبار توفيق، واثناسيوس، زكريا (1977): الإحصاء الوصفي والاستدلالي في التربية وعلم النفس، مطبعة مؤسسة الثقافة العمالية، بغداد.
8.ثورندايك، روبرت وهيجن، اليزانبيت. (1989). القياس والتقويم في علم النفس والتربية، ترجمة: عبد الله الكيلاني ، وعبد الرحمن عدس، مركز الكتاب العربي.
9.الجابري، كاظم كريم (2018): مناهج البحث في التربية وعلم النفس "الأسس والأدوات"، دار الوضاح للنشر, عمان.
10.الجبوري, حسين محمد جواد( 2013): منهجية البحث العلمي مدخل لبناء المهارات البحثية, دار صفاء للنشر والتوزيع, ط1, عمان.
11.الحربي، بدر فلاح (2014) : التسامح وعلاقته بالهناء الذاتي لدى مراجعي المراكز الصحية التابعة لمنطقة حائل ، رسالة ماجستير غير منشوره ، جامعة ام القرى ، المملكة العربية السعودية .
12.الحسني، وفاء شاكر و التميمي، محمود کاظم محمود . (2011) الاستقلالية لدى طالبات المرحلة الإعدادية، مجلة جامعة بابل . 19 (3) 426-395
13.حمراوي خالد و آل ادهم ماجد . (2021). القدرة التنبؤية للتفكير الإيجابي لمستوى التفكير الإيجابي بمستوى الرفاهية النفسية لدى الطلبة الموهوبين المجلة الجامعية العربية الأمريكية للبحوث 7 (1) ،
14.الحولة ، عبد الحميد فتحي ، وعبد المجيد ، سامح جمعة (2015) : اثر استراتيجيتين للتعلم النشط في تنمية مهارات التعبير الشفوي والرفاهية الذاتية الاكاديمية لدى عينة من الاطفال المتفوقين ذوي صعوبات التعلم ، مجلة دراسات عربية في التربية وعلم النفس ، العدد 62 .
15.خرنوب فتون . (2016) : الرفاهية النفسية وعلاقتها بالذكاء الانفعالي والتفاؤل والتأخر الدراسي وعلاقته بالقدرة على حل المشكلات لدى تلاميد سنة اولى ثانوي مجلة الدراسات الانسانية و الإجتماعية.
16.فرج, صفوت(1980): القياس النفسي, دار الفكر العربي, القاهرة, مصر.
17.غزالة ، آيات فوزي احمد والسيد ، نبيل عبد الهادي (2019) : واقع اتجاه طلاب جامعة الجوف بالمملكة العربية السعودية نحو استخدام البلاك بورد في التعلم الالكتروني وعلاقته بالرفاهية الذاتية الاكاديمية ، مجلة كلية التربية ، جامعة كفر الشيخ د (95) ، المجلد الثاني ، مصر
المراجع الاجنبية
1.Allen, M. J & Yen. W. M (1979): Introduction to easurement Theory. California, Book Cole.
2.Anastasi , A. (1988). Psychological Testing , New York , 6th Macmillan publishing.
3.Anderews (1991). The influence of university student leader's cognitive and behavioral agility on organizational member commitment.
4.EbeL, R. L. (1972). Essentials of Educational Measurement. New Jersey: Eugewood Cliffs prentice – all.
5.Keyes, C. (2009). Brief description of the mental health continuum short form (MHC-SF) Atlanta.
6.Kirikkanat, B., & Soyer, M. (2016). Adaptation of the academic coping strategies scale in Turkey: Astudy with undergraduates. International Journal Teaching & Education (1) 26-44
7.Galina, J., Pravtchin, S., & Ketelaar, T. (2019). Relations between affect and personality: Support for the affect- level and affective- reactivity views personality and Social Psychology Bulletin, 24,
8.George, D., & Mallery, P. (2010). SPSS for windows: Step by step, (10th ed). Allyn & Bacon.
9.Renshaw, T. (2016). Psychometrics of the Revised College Student Subjective Wellbeing Questionnaire. Canadian Journal of School Psychology, 1, 1-14.
10.Hoy, W. (2009). Academic optimism of schools. Retrieved from. http://www.waynekhoy.com/collective-ao.htm
11.Tuominen-Soini, H., Salmela-Aro, K., & Niemivirta, M. (2012). Achievement goal orientations and academic well-being across the transition to upper secondary education. Learning and individual differences.
12.Diener, E., & Ryan, K. (2009). Subjective well-being: A general overview. South African Journal of Psychology, 39(4), (453-466)
13.Murphy, K. R. and David Shafer, co (1998). Psychological Testing principles.
14.Wiberg, M. (2004): Classical Test Theory vs. Item Response Theory An Evaluation of The Theory Test in the Swedish Driving- License Test, Umea University, Department of Educational measurement.
15.Nunnally, J.C. (1978). Psychometric Theory. New York: McGraw Hill company.
