Problematic Behavior and Its Relationship to Emotional Deprivation among Middle School Student
DOI:
https://doi.org/10.52839/0111-000-086-008Keywords:
Problem behavior, Emotional deprivation, Middle school studentsAbstract
The current research aims to identify the problematic behavior and emotional deprivation among middle school students, as well as the significant differences in problematic behavior and emotional deprivation in terms of gender and specialization (scientific-literary). To achieve the research objectives, the researcher developed a scale to measure problematic behavior, consisting of 30 items, and a scale of emotional deprivation, consisting of 30 items with five alternatives. The research sample consisted of 300 male and female students who were chosen randomly from middle and secondary schools in the city of Tikrit. It used the following statistical methods: chi-square, Cronbach's Alpha, t-test for one sample, t-test for two independent samples, and analysis of variance. The results showed that the research sample has problematic behavior and emotional deprivation. There are no significant differences in problematic behavior and emotional deprivation among students in terms of gender and specialization. There is a significant positive correlation between problematic behavior and emotional deprivation. Based on these results, the researcher came out with a set of recommendations and suggestions.
Downloads
References
المراجع العربية
1.الحمداني ، ربيعة مانع زيدان (2013) : فاعلية برنامج ارشادي انتقائي في تنمية المرونة النفسية للطلبة ذوي الجفاف العاطفي في المرحلة الإعدادية ، أطروحة دكتوراه (غير منشورة) كلية التربية للعلوم الإنسانية ، جامعة تكريت .
2.شلتز ، داون (۱۹۸۳) : نظريات الشخصية : ترجمة حمد دلي الكربولي وعبد الرحمن القيسي، مطبعة جامعة بغداد، العراق.
3.اسماعيل ياسر يوسف (٢0٠٩) المشكلات السلوكية لدى الاطفال المحرومين من بيئهم الاسرية، رسالة ماجستير غير منشورة، الجامعة الاسلامية بغزة فلسطين.
4.الشاوي، امنية إبراهيم ونصر، اماني عبد العظيم (2013)، القيم كمتغير وقائي ضد تورط المراهقين في السلوك المشكل، مجلة علم النفس، مصر
5.بركات، زياد، 2010 المخالفات السلوكية لدى طلبة مرحلتين التعليم الأساسي والثانوي من وجهة نظر المعلمين في محافظة طولكرم فلسطين، مجلة العلوم التربوية والنفسية 11(3)
6.محمد، صابرين فوزي (2022)، الحرمان العاطفي في ضوء بعض المتغيرات الديموجغرافية لدى طلبة المرحلة الثانوية، مجلة البحث التربية وعلم النفس، مجلد 37، عدد1، مصر
7.العجمي، فيصل محمد نهدار مناحي (2007)، ابعاد الاساءة تجاه الاطفال المعاقين ذهنيا لدى المعلمين وأولياء الأمور في دولة الكويت، رسالة ماجستير غير منشورة، جامعة الخليج العربي، مملكة البحرين
8.العلي بن زديرة (2006) الحرمان العاطفي وأثره على الاحداث دراسة عيادية لحالات بالمركز المختص في إعادة التربية بالحجاز، رسالة ماجستير غير منشورة جامع باجي مختار بعنابة، الجزائر
9.عواده یوسف ذياب وزامل، حمدي على (٢٠١١) درجة تقدير المعلمين لسلوك المشكل لدى تلاميذ مدارس وكالة الغوث الدولية (الانروا) فى محافظة نابلس، وسبل علاجه، محلية جامعة الازهر بغزة، سلسلة العلوم الإنسانية مجلد 11، عدد2
10.سهير، كامل وحافظ بطرس (2009) اختيار السلوك المشاكل لدى الطفل الروضة، القاهرة الانجلومصرية
11.النجار، خالد عبد الرزاق (٢٠٠١) سكولوجية الاطفال ذوي الاحتياجات الخاصة، مركز الإسكندرية للكتاب الحديث، مصر
12.الداهري، صالح (2008) دراسة للعلاقة بين المشكلات السلوكية والاجتماعية وبعض المتغيرات لدى طلبة المرحلة الثانوية في الاردن، مجله الثقافة، العدد (25، ص 1-22)
13.المحادين، حسين واديب، النواسية (2009) تعديل السلوك نظرياً وارشاديا، عمان دار الشروق للنشر والتوزيع.
14.منصور، عبد المجيد واخرون، 2002، السلوك الانساني بين التفسير الاسلامي واسس علم النفس المعاصر، القاهرة، مكتبة الانجلو المصرية.
15.ابو جادو، صالح محمد علي (٢٠٠٠ ) : علم النفس التربوي، كلية العلوم التربوية ، ط1، دار المسيرة ، عمان .
16.التكريتي، واثق عمر موسى. (1995). أساليب الحياة لدى المراهقين الأسوياء والجانجين وعلاقتها بتوافقهم الشخصي والاجتماعي، جامعة بغداد، كلية الآداب، أطروحة دكتوراه غير منشورة.
17.الخطيب، جمال (1995) : تعديل السلوك الانساني ، ط3 ، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع، الكويت.
18.الربيعي، علي جابر (١٩٩٤) : شخصية الانسان وطبيعتها واضطراباتها بغداد، دار الشؤون الثقافية العامة .
19.القضماوي ، احمد عبد المجيد (1997) علم النفس التربوي وتطبيقاته، الإمارات، مكتبة الفلاح ،ط1.
20.المزوري، محمد سعيد محمد طه (٢٠٠٦) :اثر برنامج تعليمي في التخفيف من الضياع النفسي لدى طلبة المرحلة الاعدادية ،رسالة دكتوراه (غير منشورة) ، كلية التربية، جامعة الموصل. المصادر:
21.عباس واخرون (2014) : مدخل إلى مناهج البحث في التربية وعلم النفس، ط5 ، عمان: دار المسيرة للنشر والتوزيع .-عطية، محسن على (2009)، البحث العلمي في العربية : مناهجه، ادواته ، وسائله الإحصائية، عمان : دار المناهج للشر والتوزيع.
22.عبد الرحمن، محمد السيد (۱۹۹۷): نظريات الشخصية، دار قباء للطباعة والنشر والتوزيع، القاهرة.
23.عبد الله، هشام (2008) : الجفاف العاطفي ، مجلة الدعوة ، ع ٢٠٠٤، جامعة الملك سعود : www.Saudiinfocus.com
24.علام ، صلاح الدين محمود (2000)، القياس التقويم التربوي والنفسي : اساسياته وتطبيقاته وتوجيهاته المعاصرة ، دار الفكر العربي للطباعة والنشر.
25.فهمي ، مصطفى (۱۹۸۷ ) : الصحة النفسية دراسات في سايكولوجية التكييف مكتبة الخانجي، القاهرة
26.ملحم ، سامي محمد ( 2004) علم نفس النمو ، دورة حياة الانسان، دار الفكر، عمان، الأردن .
المراجع الاجنبية
1. Adames,Q.s.,(1964), Measurement and Evaluation in psychology and Luidance , U.S.A.
2. Ebel, R.L , (1971), Essentials of education measurement, New Jersey, Englewood Cliffs, Prentice-Hall, Inc
3. Nunnally , G.C.(1978) : Psychometric theory , New York : McGraw Hill company .
4. Ebel , R.L. (1971) : Essentials of education measurement , New York , Prentic-Hall.
5. Allen , B.&Aroure (1979) : construct validity of metacognition , (Journal of psychology) .
6. Allen . M. S & Yen W. m (1979) : Introduction measurement theory book , Gdd California .
7. Holt , R. & luring , L (1971) : Assessing personality , New York : her court brace .
8. Berk, L (2001). Behavior Problems in children and Adoles, with Learning Disabilities, Journal of mental Health, (2):6-23

Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Journal Of Educational and Psychological Researches

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.