Cognitive Failure among Al-Anbar University Students

Authors

  • Ibrahim Hamad Shabib Anbar University / College of Education for Humanities/ Department of Educational and Psychological Sciences

DOI:

https://doi.org/10.52839/0111-000-086-015

Keywords:

Cognitive failure, Al-Anbar university students

Abstract

The research aims to identify cognitive failure among al-Anbar University students and to identify the significant differences among university students according to gender and academic specialization (scientific or humanities). The research sample is 346 male and female students selected randomly from Al-Anbar University. The researcher developed a scale of 30 items with three alternatives to measure cognitive failure. The results showed a low level of cognitive failure among university students. There are no statistically significant differences in cognitive failure in terms of specialization. There are no significant differences regarding students' gender.

Downloads

Download data is not yet available.

References

المراجع العربية

1.بلوم، بنامين وآخرون (1983)، تقويم تعليم الطالب التجميعي والتكويني، ترجمة (محمد أمين المفتي وآخرون)، القاهرة، دار ماكجروهيل للنشر

2.الجعيد، متعب بن مسعود (2002): كيف نحقق النجاح، مكتبة الجرير النشر والتوزيع، السعودية

3.الحاجي، محمد عمر (٢٠٠٧) : دنيا المراهق، دار المكتبي للنشر والتوزيع، دمشق.

4.الخيلاني ، ( 2008 ) : الألم الاجتماعي وعلاقته بالذاكرة الصدمية والإخفاقات المعرفية ، أطروحة دكتوراه غير منشورة ، كلية الآداب ، جامعة بغداد

5.الخيري، أروه محمد (2012)، علم النفس المعرفي ط١، دار الفكر للدراسات والنشر، سوريا

6.الدوري، تمارا قاسم (۲۰۱۲) الاخفاق المعرفي وعلاقته بعوامل الشخصية الخمسة لدى طلبة الجامعة، رسالة ماجستير، كلية التربية، جامعة ديالي

7.عبد الرحمن, أنور حسين؛ وعدنان, حقي زنكة (2008). الأسس التصورية والنظرية في مناهج العلوم الإنسانية والتطبيقية. بغداد: دار المكتبة الوطنية.

8.عبد المجيد، هشام سيد (2019)، أسس القياس وأساليبه في البحث والممارسة في الخدمة الاجتماعية، عمان، دار المسيرة للنشر.

9.العتوم، عدنان يوسف (٢٠٠٤): علم النفس المعرفي بين النظرية والتطبيق دار المسيرة للنشر والتوزيع، عمان، الاردن.

10.عبد الحسن، غادة (٢٠٠٦): تأثير التعب الذهني وخفضه في حل المشكلات لدى تدريسي الجامعة، اطروحة دكتورا غير منشورة، كلية الآداب، الجامعة المستنصرية.

11.الريحاني، بن مسعد (2010) تأثير الإخفاقات المعرفية والسيادة النصفية للدماغ في - المتناظرات اللفظية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، دراسة منشورة في وقائع مؤتمر العلوم النفسية ودورها في التنمية المستدامة، كلية التربية، جامعة دمشق.

12.عبد الهادي، فخري (۲۰۱۰): علم النفس المعرفي ،دار اسامة للنشر والتوزيع عمان ، الاردن.

13.الكعبي، كاظم محسن (۲۰۰7): التفضيلات البيئية لدى طلبة المرحلة الاعدادية، رسالة دبلوم عالي في الارشاد النفسي والتوجيه التربوي غير منشورة، كلية التربية، الجامعة المستنصرية.

14.محمد، عادل عبد الله (1998): بعض المتغيرات المعرفية للأطفال الروضة ذوي قصور المهارات قبل الأكاديمية كمؤشر لصعوبات التعلم، كلية التربية، جامعة الكويت.

15.منسي، محمود عبد الحليم، (۲۰۰۱): المدخل إلى علم النفس التربوي ، دار المعرفة الجامعية ،الإسكندرية، مصر.

16.النعيمي، مهند محمد عبد الستار (۲۰۰۷) تأثير الإخفاقات المعرفية والسيادة النصفية للدماغ في - المتناظرات اللفظية لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية، دراسة منشورة في وقائع مؤتمر العلوم النفسية ودورها في التنمية المستدامة، كلية التربية، جامعة دمشق.

17.يونس، سمير وسلامة، عبد الرحيم والعنزي، يوسف والرشيدي، سعد (2014)، مناهج البحث التربوي بين النظرية والتطبيق، الكويت، دار الفلاح للنشر

المراجع الاجنبية

1.Broadbent D. E., Cooper, P. F., Fitzgerald, P., & Parks, L. R. (1982): The Cognitive Failures Questionnaire (CFQ) and its correlates, British Journal of Clinical Psycholog

2.Martin, M. (1983): Cognitive failure: Every day and laboratory performance, Bulletin of Psychonomic Society.

3.Merckelback, H. Murivs .p, Nijman .H, Schmidt .H, Resin .E & *

4.Horseleberg .R (1998): De creative Ervringen vragenlijst meat over fantasy proneness "The creative Experience Question air (CEQ) as a measure of fantasy prone ness De psychology 33 .204- 208.

5.Wallace, J. C., & Vodanovich, S. J. (2003): Can accidents and industrial mishaps be predicted? Further investigation into the relationship between cognitive failure and reports of accidents. Journal of Business and Psychology.

6.Sternberg,R.. (2003) Cognitive Psychology, Academic press, New York.

7.Unsworth, N., McMillan, B.D. Brewer ,G .A., &Spillers ,G.J. (2012) Everyday Attention Failures: An Individual Differences Investigation Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognitive.doi: 10.1037La002807.

8.Baron,et,al, (2012):psychology understanding behaviors

9.Hawared,d,v(1983): cognitive psycholog memory language and thoughtdarlen v, word

Downloads

Published

2025-07-01

Issue

Section

Articles

How to Cite

Cognitive Failure among Al-Anbar University Students. (2025). Journal Of Educational and Psychological Researches, 22(86), 491-507. https://doi.org/10.52839/0111-000-086-015

Similar Articles

1-10 of 993

You may also start an advanced similarity search for this article.