The Effectiveness of Using Augmented Reality Technology in Developing Cognitive Achievement and the attitudes Towards Information Technology for Eighth grade Female Students of Basic Education in the Sultanate of Oman
DOI:
https://doi.org/10.52839/0111-000-085-007Keywords:
augmented reality, cognitive achievement, attitudes, information technology, OmanAbstract
The research aims to investigate the effectiveness of using augmented reality technology in enhancing cognitive achievement and attitudes toward information technology among eighth-grade female students. The experimental approach was employed. The research sample consisted of 42 students from Al-Mazyouna Basic Education School (Grades 5-12) in the Dhofar Governorate, Oman; students were divided into two groups: an experimental group and a control group. The research utilized an achievement test to measure cognitive achievement and a scale to assess attitudes toward learning information technology. The results revealed that there are statistically significant differences between the two groups in terms of cognitive achievement and attitudes toward information technology, in favor of the experimental group. The research recommended training teachers and supervisors in utilizing augmented reality technology to enhance students' academic performance and foster positive attitudes towards the subject.
References
المراجع العربية
1.الأسرج، محمد؛ علي، نجوى؛ محمد، صلاح الدين؛ عبد الحميد، محمد. (2019). أثر اختلاف نمطي الواقع المعزز على تنمية مهارات نظم تشغيل الحاسب الآلي والدافعية للإنجاز لدى طلاب المعاهد الفنية التجارية. (رسالة ماجستير غير منشورة). جامعة بنها، مصر.
2.الاسمري، نهاية عامر. (2020). أثر استخدام خرائط المفاهيم في تدريس الفيزياء على التحصيل وتنمية الاتجاهات نحو مادة الفيزياء لدى طالبات الصف الاول الثانوي بإدارة خميس مشيط. المجلة العلمية لكلية التربية. جامعة ذمار. (16). 272- 303.
3.الحجيلي، سمر بنت أحمد. (2019). فاعلية الواقع المعزز في التحصيل وتنمية الدافعية في مقرر الحاسب وتقنية المعلومات لدى طالبات المرحلة الثانوية. المجلة العربية للتربية النوعية. (9). 31- 90.
4.السبوع، ماجدة، & العياصرة، أحمد (2019). النظرية السلوكية ودور تقنية الواقع المعزز في تهيئة البيئة التعليمية. مجلة التعليم النفسي، 11(4)، 56-72.
5.السيد، عبدالعال؛ اللويمي، هيا. (2019). فاعلية استخدام تطبيقات الواقع المعزز في تنمية التحصيل الدراسي في مقرر الفقه لطالبات الصف الأول متوسط. مجلة العلوم التربوية والنفسية. 3 (9)، 57- 74.
6.الشتري، وداد عبدالله؛ عبيدان، ريم عبدالمحسن. (2016). أثر التدريس باستخدام تقنية الواقع المعزز على التحصيل الدراسي لطالبات المرحلة الثانوية فى مقرر الحاسب وتقنية المعلومات. مجلة العلوم التربوية. 24 (4). 137- 173.
7.الشريف، بندر بن أحمد؛ آل مسعد، أحمد بن زيد. (2017). أثر استخدام تقنية الواقع المعزِّز في مادة الحاسب الآلي على التحصيل لطلاب الصف الثالث الثانوي في منطقة جازان. المجلة التربوية الدولية المتخصصة، 6 (2)، 220- 233.
8.شعيب، إيمان محمد. (2016). أثر استخدام تقنية الواقع المعزز في تنمية التفكير التخيلي وعلاقته بالتحصيل ودقة التعلم لدى تلاميذ المرحلة الابتدائية. مجلة البحوث في مجالات التربية النوعية. (7). 34- 104.
9.الصاعدي، أحمد بن عيد. (2019). فاعلية توظيف تقنية الواقع المعزز في تنمية مهارات التفكير الإبداعي والتحصيل الدراسي لدى طلاب الصف الأول متوسط في مادة اللغة الإنجليزية. مجلة القراءة والمعرفة. (217). 265- 286.
10.عبدالمجيد، فاطمة. (2019). أثر استخدام تكنولوجيا الواقع المعزز على تنمية مهارات التنظيم الذاتي والتحصيل لدى طالبات الصف الأول الثانوي. دراسات عربية في التربية وعلم النفس. (107). 206- 228.
11.عبدالهادي، أيمن. (2018). فاعلية استخدام تقنية الواقع المعزز على تنمية التحصيل المعرفي والاتجاه لدى طلاب كلية التربية. مجلة كلية التربية. 70 (2). 185- 239.
12.عطارد. (2017). دور تقنية الواقع المعزز في تعزيز عملية التعلم. مجلة التعليم الحديث، 9(3)، 123-140.
13.الغامدي، ابتسام؛ عسيري، خالد. (2019). أثر استخدام الواقع المعزز في تحصيل الرياضيات لدى طالبات المرحلة المتوسطة. مجلة كلية التربية. 35(11). 1-43.
14.الفهد، تهاني بنت فهد. (2018). فاعلية استخدام تقنية الواقع المعزز Augmented Reality في تنمية الاستيعاب المفاهيمي لدى طالبات الصف الثاني ثانوي في مادة الفيزياء بمدينة الرياض. مجلة القراءة والمعرفة. (205). 39- 82.
15.القحطاني، أمل بنت سعيد؛ الأحمدي، سعاد بنت مساعد. (2020). فاعلية برنامج تعليمي قائم على الواقع المعزز في تنمية التحصيل والاتجاه نحو مادة اللغة الإنجليزية لدى طالبات الصف الثالث متوسط بالرياض. المجلة الدولية للعلوم التربوية والنفسية. (56). 65- 159.
16.ماضي، عمرو؛ المرادني، محمد. (2021). فاعلية تقنيات الواقع المعزز في تنمية الذكاء المنطقي ودافعية تعلم مادة الحاسب الآلي وتعديل الاتجاهات السلبية نحو تعلمها لدى طلاب التعليم الفني. (رسالة ماجستير غير منشورة). المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، مصر.
17.المشهراوي، حسن. (2018). فاعلية توظيف تقنية الواقع المعزز في تدريس طلبة العاشر في تنمية الدافعية نحو التعلم والتحصيل الدراسي في مبحث التكنولوجيا بغزة. مجلة جامعة القدس المفتوحة للأبحاث والدراسات التربوية والنفسية. 9 (25). 226- 240.
18.النوايسة؛ صباح جميل؛ أبو جابر، ماجد. (2020). أثر استخدام تقنيات الواقع المعزز في اكتساب المفاهيم العلمية: دراسة تطبيقية على منهاج الكيمياء لطلبة الصف العاشر الأساسي الجامعة الأردنية. مجلة الاندلس. 7 (25). 271- 290.
19.الحسيني ، مها (2014) . أثر استخدام الواقع المعزز في وحدة من مقرر الحاسب اللي في تحصيل واتجاه طالبات المرحلة الثانوية. رسالة ماجستير منشورة - جامعة أم القرى، المملكة العربية السعودية.
المراجع الأجنبية
1.Anderson, & Davis. (2019). Benefits of technology use in enhancing self-directed learning: A study. Journal of Educational Technology, 15(2), 78-94.
2.Bal, E.; Bicen, H. (2016). Computer Hardware Course Application through Augmented Reality and QR Code Integration: Achievement Levels and Views of Students. Procedia Computer Science, p. 102, 267-272. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877050916325807
3.Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. New York: Academic Press.
4.Chiang, T.-H.-C., Yang, S.-J-H., & Hwang, G.-J. (2014). An Augmented Reality-based Mobile Learning System to Improve Students' Learning Achievements and Motivations in Natural Science Inquiry Activities. Journal of Educational Technology & Society 17(4), 352-365. https://2u.pw/n2fEMvV
5.Estapa, A.; Nadolny, L. (2015). The Effect of an Augmented Reality Enhanced Mathematics Lesson on Student Achievement and Motivation. Journal of STEM Education, 16 (3), p. 40–49. https://eric.ed.gov/?id=EJ1078415
6.Kose, U.; Koc, D.; Yucesoy, S. (2013). An Augmented Reality Based Mobile Software to Support Learning Experiences in Computer Science Courses. Procedia Computer Science, Vol. (25), p. 370-374. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877050913012507
7.Lu, S-J., & Liu, Y.C. (2015). Integrating augmented reality technology to enhance children's learning in marine education. Environmental Education Research 4 (21), 525-541.
8. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13504622.2014.911247
9.Perez-Lopez, D., & Contero, M. (2013). Delivering Educational multimedia contents through an augmented reality application: A case study on its impact on knowledge acquisition and retention. TOJET: The Turkish Online Journal of Educational Technology 12(4), 19-28. 92. https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1018026.pdf
10.Renner, J. (2014). Does Augmented Reality Affect High School Students' Learning Outcomes in Chemistry, Ph.D. Thesis, Grand Canyon University, USA.https://2u.pw/MuAy8mY
11.Safar, A. H. Al-Jafar, A. A., & Al-Yousefi, Z. H. (2017). The Effectiveness of Using Augmented Reality Apps in Teaching the English Alphabet to Kindergarten Children: A Case Study in the State of Kuwait. EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education 13(2), 417-440.https://www.ejmste.com/article/the-effectiveness-of-using-augmented-reality-apps-in-teaching-the-english-alphabet-to-kindergarten-4672
12.Saw, Y. (2014). A Projected Augmented Reality Approach to Science Education. Unpublished master's thesis, Massachusetts Institute of Technology, Department of Electrical Engineering and Computer Science, Cambridge. https://dspace.mit.edu/handle/1721.1/100671
13.Smith, Johnson, & Brown. (2018). The impact of technology use in education on student performance: A study. Journal of Educational Technology, 12(3), 45-62.
